Start > Körkortsforum > UPPKÖRNING!

UPPKÖRNING!

AD 2017-09-25 10:34 ! Citera #
Hej, har uppkörning nästa vecka. Klarade av teoriprovet idag med 60/65 och har en fråga om uppkörningen.
Är det lämpligt att hålla sig en bit under hastighetsgränsen för att ”safea” så att man inte gör något fel?
Tips inför den stora dagen? Kör i farsta och har hört mke negativt om stället.

Mvh,
Gäst 2017-09-25 13:33 ! Citera #
Körde upp i farsta i början på sommarn och klarade det på första :)
när du hamnar på 40/50/60/70 vägar så kör i den hastigheten om trafikläget tillåter. Om du får anvisningar att köra på motorväg så lägg dig i högra fältet o nöt 90/100 eller hastigheten som bilarna framför håller. Oftast ligger de nån långtradare där o håller 80. är det helt tomt så visa att du kan köra om men är det packat med bilar så håll dig till höger bakom alla som är sega.
Gäst 2017-09-25 14:45 ! Citera #
Är det 110 km/h som gäller på motorvägen så ska man INTE ligga och puttra i 90 km/h!!!
Bättre då att ligga runt 102-105 så man inte är hindrande för andra bilar, kommer man fatt en lastbil som ligger i 80 km/h så är det bara att planera så man kan lägga sig i vänsterfilen innan man kommer fram, på så sätt bibehåller man sin fart och slipper bromsa in för att sedan accelerera igen, vilket INTE är bra för miljön...

Kör så nära den hastighet som gäller, det lönar sig inte att ligga 10-15 km/h under den tillåtna hastigheten..
Ad 2017-09-25 16:02 ! Citera #
Kuggar de för minsta lilla eller gjorde du en del misstag?
Nick 2017-09-25 17:53 ! Citera #
Vadå ”safe:a”? Uppkörningen handlar om att visa att man är en säker förare. Tänker man i banor som att ”safe:a” för att klara uppkörningen tyder det mer på att man är osäker. Är detta fallet avråder jag dig från uppkörning tills du inte behöver ställa sådana frågor.
VolvoAnton 2017-09-26 14:07 ! Citera #
Mitt tips är att inte sitta och öva på samma jävla ställe.
Du ska då fan inte ut i trafiken om du innebär en fara för oss andra. Nöta områden där det är svårare att köra såsom i stan. Var inte rädd för att utmana dig själv. När du kör felfritt under en hel vecka av körande så bör du vara redo. Var även beredd på att lära dig hålla hastigheten alright så slipper jag köra in i dig bakifrån. > : )
//Tog lappen för 3 månader sen.
Rocky 2017-09-26 14:58 ! Citera #
2 km under rådande hastighet är ok enligt transportstyrelsen, så sa min inspektör i Alla fall/ Lycka till
Gäst 2017-09-29 01:27 ! Citera #
Gäst 2017-09-25
Är det 110 km/h som gäller på motorvägen så ska man INTE ligga och puttra i 90 km/h!!!
Bättre då att ligga runt 102-105 så man inte är hindrande för andra bilar, kommer man fatt en lastbil som ligger i 80 km/h så är det bara att planera så man kan lägga sig i vänsterfilen innan man kommer fram, på så sätt bibehåller man sin fart och slipper bromsa in för att sedan accelerera igen, vilket INTE är bra för miljön...

Kör så nära den hastighet som gäller, det lönar sig inte att ligga 10-15 km/h under den tillåtna hastigheten..
Kan du visst göra om du håller dig längst ut till höger? vet inte vilken byhåla du bor i men kring sthlm är det 3 filigt och inte många som ligger över 100 längst till höger. Sen som det skrevs, tillåter trafiken så kör om men kör man upp nån tid som det är massor med bilar ute så lägg dig till höger och håll hastigheterna som bilarna har där. Det gäller att komma fram säker på uppkörningen, inte snabbast. När du väl har lappen så är det bara o köra glatt förbi alla övningskörare :)
Hej hej 2017-09-29 13:56 ! Citera #
Gäst 2017-09-29
Kan du visst göra om du håller dig längst ut till höger? vet inte vilken byhåla du bor i men kring sthlm är det 3 filigt och inte många som ligger över 100 längst till höger. Sen som det skrevs, tillåter trafiken så kör om men kör man upp nån tid som det är massor med bilar ute så lägg dig till höger och håll hastigheterna som bilarna har där. Det gäller att komma fram säker på uppkörningen, inte snabbast. När du väl har lappen så är det bara o köra glatt förbi alla övningskörare :)
Jag har lappen och köra dagligen i Sthlm, vet inte vilka tider du är ute och kör, men dom gånger jag ligger i högerfilen på Essingeleden så är det sällan någon som ligger runt 90, vanligast är att man kör runt 100 Km/h... Så att då komma och lägga sig i 85-90 skulle inte vara speciellt uppskattat. Det skulle bildas långa köer ganska fort, vilket du vet om, om du har hamnat framför någon som köra för sakta...

Visst ska man komma fram säkert, men då ska man även följa trafikrytmen för att köra på det säkraste sättet, kör man för sakta så är det lätt hänt att det kan komma någon och köra in i dig bakifrån..
Gäst 2017-09-29 14:23 ! Citera #
Hej hej 2017-09-29
Jag har lappen och köra dagligen i Sthlm, vet inte vilka tider du är ute och kör, men dom gånger jag ligger i högerfilen på Essingeleden så är det sällan någon som ligger runt 90, vanligast är att man kör runt 100 Km/h... Så att då komma och lägga sig i 85-90 skulle inte vara speciellt uppskattat. Det skulle bildas långa köer ganska fort, vilket du vet om, om du har hamnat framför någon som köra för sakta...

Visst ska man komma fram säkert, men då ska man även följa trafikrytmen för att köra på det säkraste sättet, kör man för sakta så är det lätt hänt att det kan komma någon och köra in i dig bakifrån..
Vet inte du bara är blind eller inte läser? Jag kör 73:an varje dag och det är till 100% alltid långtradare i högerfilerna. vill trådskaparen ta det lugnt på en uppkörning så KAN han helt lagligt lägga sig i högerfilen och anpassa farten till trafiken som kommer o va runt 80-90. Det finns ingen lag på att du måste köra om!

klara lappen på första i farsta, fick köra mot nynäs och la mig då bakom långtradare hela vägen till haninge. Va rätt mycket trafik vid den tiden o fanns ingen som helst anledning att köra om...

Senaste foruminläggen

Rubrik
6
I dag 00:29
2
I dag 00:20
9
I går 19:38
11
I går 18:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor