Start > Körkortsforum > Till dig som är jättenervös

Till dig som är jättenervös

Claudia 2017-09-19 18:41 ! Citera #
Jag skrev mitt teoriprov idag, och blev godkänd med hela 59/65!
Jag vill här skriva lite tips som jag önskar att jag hade fått inför provet, som jag vet hade gjort mig mycket mindre nervös.

1. 50 minuter är lång tid. Jag blev klar 12 minuter innan, och hade då hunnit gå igenom alla frågor tre gånger. Du har råd att lägga ner längre tid på en svår fråga, eftersom det kommer finnas frågor som du kan och därför kan svara snabbt på. Försök att inte kolla på tiden, hur svårt det än kan låta, och kom ihåg att datorn säger till dig när det är 10 minuter kvar, så sitt inte och kolla på klockan.
2. Frågorna är mest lika de på Elevcentralen. Efter att ha klarat ut alla tester på Elevcentralen började jag kika runt på olika hemsidor och hittade därmed hit. Körkortonline.se har bra frågor när man väl behärskar en del kunskaper, och frågorna här uppfattade i alla fall jag som lite klurigare än de på Elevcentralen. När jag idag skrev provet kände jag dock igen många frågor ordagrant från Elevcentralen. Jag tror dock att det är en bra idé att kombinera flera olika sidor med varandra då teoriprovet ju har några ”överraskningar” på lager. Dessutom lärde jag mig frågorna på Elevcentralen utantill och glömde så att säga bort innehållet bakom frågan. Då var det bra att få nyformulerade frågor där jag tvingades tänka till lite.
3. Allt du ska kunna står i boken. Ja, boken är jättetråkig och jag ville somna varje gång jag öppnade den, men jag måste säga att hade jag inte läst boken så hade det nog inte gått så bra som det gick. Jag läste boken från pärm till pärm en enda gång och sammanfattade varje kapitel i punktform då jag lär mig bäst av att skriva ner det jag läser. Oavsett om du lär dig på samma sätt som jag så rekommenderar jag ändå att läsa boken minst en gång.
4. Provledarna är hjälpsamma! Jag var förvånad över hur trevlig kvinnan som övervakade provet var. Hon hjälpte till med att skicka in provet (Då direktiven på datorn inte var helt klara förstod många av oss som skrev inte riktigt hur man gjorde) och hon log så fort man fick ögonkontakt. Jag kan tänka mig att detta kan vara ganska individuellt från provtillfälle till provtillfälle, men jag fann hennes tillvägagångssätt väldigt lugnande och positivt. Hon förklarade även att man kan markera frågor man är osäker på; T.ex) Du är inte helt säker på fråga 3, markera den och gå tillbaka till den senare.
5. Lita inte på dina vänners erfarenhet. Självklart kan du bör du fråga kompisar som gjort provet om det ungefärliga innehållet, men jag märkte ganska snabbt att alla mina kompisar hade helt olika uppfattning om vad som skulle komma på provet. Detta har att göra med att alla får olika prov, så därför är det svårt att säga vad man ska lägga mest fokus på. Min kompis hade t.ex. massor av frågor som rörde datumparkering medan jag inte hade en enda, och istället fick flertalet frågor berörande ABS. Försök att bredda din kunskap så mycket som möjligt, men räkna med att det kommer komma frågor där du tvingas räkna ut exempelvis bromssträckan i en viss hastighet, eller hur långt bilen rullar under ett visst antal sekunder. Glöm inte att du kommer få ha miniräknare på provet!
6. Sist men inte minst, börja plugga i god tid. Det var svårt eftersom livet kom i vägen, men jag märkte att saker jag lärde mig redan i Februari var mycket lättare att komma ihåg än saker jag lärde mig för 2 veckor sedan. Dessutom märkte jag att när man väl sitter och skriver provet, så kommer man ifrågasätta allt man tror att man vet. Mitt bästa råd är att gå på magkänslan när du inte är 100% säker. Ens intuition brukar vara rätt, speciellt om det handlar om kunskaper man behärskar.

Som flera redan har skrivit i detta forum, så är inte provet så svårt som man tror, och kom ihåg att du faktiskt får svara fel hela 13 gånger och ändå bli godkänd!
Lycka till!
Pontus 2017-10-05 09:33 ! Citera #
Tack Claudia, jag har mitt prov imorgon och det känns riktigt bra. Kul att du delar med dig :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor