Köra på trafikskola
Hej,
Jag har kört 2 lektioner på trafikskolan och ska köra min tredje idag. Har kört i en helvetes massa under sommaren och känner ändå att jag kör bra, har bra planering (absolut inte perfekt och finns mycket att lära mig).
Men när jag kört på körskolan känns det som jag är på nybörjarnivå igen, går åt helvete.
Har det att göra med att jag är ovan förare och inte har lika enkelt att vänja mig med nya bilar jämfört med någon som kört i flera år. Bilarna jag kört hemma är bensindrivna bilar med 5 växlar medans bilarna på körskolan är diesel och 6 växlar.
För känns som att bilkörningen inte är alls lika len och mjuk som när jag kör hemma.
Tack för svar!
mvh steffää
Kan ju vara att du är lite osäker och nervös.
Ja, är man van skall man bara kunna sätta sig ned i ny bil utan större problem. På uppkörningen kommer det i princip vara liknande känsla, så lika bra att öva mer. I synnerhet mer med trafikskola då ev.
Precis samma jävla problem. Min bil kör jag helt perfekt men med trafikskola går det åt helvete.
Ber om ursäkt för dubbelpost men det är som sagt lika med mig. När jag kör privat kör jag lika bra som alla andra som har körkort men så fort jag kör med skolan och deras obekväma diselbilar går jag bakåt 10 steg i utvecklingen. Det blir också nästan på nybörjarnivå för mig igen. Eller inte nästan, det blir det.
Du är inte trygg i din körning. Allt skall gå per automatik. När jag sätter mig i en ny bil är det känslan som tar över, visst att man kanske inte vid första kontakt kör bilen optimalt - däremot skall man kunna köra utan problem.
Som sagt - öva. Det blir inte bättre på uppkörningen - dessutom ofta dieslar de kör med.
Sedan vet jag personligen att det kan kännas en större skillnad att gå över till diesel om man övningskört med bensinare. Tänk på; mindre grundgas (diesel => högre vridmoment vid lägre varvtal), växling behövs oftare då det korta varvtalsintervallet begränsar en innan motorn börjar skrika (lyssna på motorn, växla upp vid omkring 2000 varv - när detta behärskas väl kan du t o m börja växla enl. ecodriving).
Varför det ofta är omkring 2000 varv är att kopplingen kan rytmiskt släppas upp fint utan att man besväras av otrevliga ryck i bilen (jag har kollegor som saknar finlir kring växlingen och ständiga ryck är faktum), Dessutom sliter man inte mer än nödvändigt på kopplingen.
Dock svårt att ge konkreta tips om du inte talar om vad som går åt pipan för dig hos trafikskolan.
~2000 varv = max vridmoment för diesel.
Många inlägg i rad här, men det är ett problem att inte korkortonline tillämpar autentisering/autorisering i forumet och således möjlighet till redigera inlägg.
Vill bara tillägga generelltvid växlingen: Vet var du har dragläget. Känn tills det börjar släppa, då är transmissionen färdig. Då blir alla växlingar mjuka och fina.
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget