Start > Körkortsforum > Hastighetsbegränsningar!!1

Hastighetsbegränsningar!!1

Maria 2017-09-11 18:45 ! Citera #
Hej!!
Där jag bor finns det flertal vägar som är 40/30. När man kommer ut ur en liten rondell, och på den vägen brukarman hamna på 20km/h, ska man gasa på upp till 40 ’’snabbt’’ eller? Får ofta kommentarer om att jag ’inte vågar’ gå upp i hastighet men det känns inte miljövänligt att gasa upp snabbt till 40..

Hur ska jag göra på uppkörning?
inspektörn 2017-09-11 19:25 ! Citera #
Eh, ”snabbt” från 20 km/h till 40 km/h??
Det är en lätt touch på gaspedalen så är du där, förutsatt att du har rätt växel i. Kan tänka mig att 2:an är det optimala

Om du är osäker på den ytterst minimala accelerationen, så får du helt enkelt ta mod till dig och träna accelerationer på en säker plats, ex.vis en tom parkering.
När det gäller miljökörning så är en av grunderna den bestämda accelerationen, så trycker man inte tillräckligt på gaspedalen när man skall upp i hastighet, så är det sämre för miljön!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo