Start > Körkortsforum > Lätt uppförsbacke

Lätt uppförsbacke

Gäst 2017-09-09 23:46 ! Citera #
Kör manuell bil.

Min fråga är: Hur går ni tillväga vid lätta uppförsbackar? Vi säger att det är stopplikt vid en lätt uppförsbacke och det är en bil bakom mig (väldigt nära), hur ska jag då starta så bilen inte rullar bakåt alls? Det är något jag har problem med. Jag släpper bromsen och flyttar foten till gasen och gasar på mer än vanligt så snabbt som möjligt samtidigt som jag lättar på kopplingen försiktigt, för att inte rulla bakåt men ändå rullar det bakåt lite.

Jag har försökt använda tekniken där man håller nere bromsen och lätta på kopplingen lite, men brukar få motorstopp då.. Bilen jag kör måste man nästan alltid ge gas samtidigt som man lättar på kopplingen, annars får man motorstopp..

Tacksam för svar!
L 2017-09-10 07:53 ! Citera #
Använd handbromsen.

Upp med handbromsen, då behöver du inte ha foten på bromsen längre.

Höger for på bromsen, vänster fot på koppling. Hitta dragläget, och börja gasa, sedan tar du ner handbromsen under hela processen.
Mr M 2017-09-10 18:08 ! Citera #
L 2017-09-10
Använd handbromsen.

Upp med handbromsen, då behöver du inte ha foten på bromsen längre.

Höger for på bromsen, vänster fot på koppling. Hitta dragläget, och börja gasa, sedan tar du ner handbromsen under hela processen.
Hur ska TS kunna ha höger foten på bromsen och vänster på kopplingen?? Ska han korsa benen?? :D :D
Bättre då att ha höger fot på gasen, och vänster fot på kopplingen eftersom fotbromsen ej behövs då handbromsen används 8-)
Gäst 2017-09-11 10:16 ! Citera #
Mr M 2017-09-10
Hur ska TS kunna ha höger foten på bromsen och vänster på kopplingen?? Ska han korsa benen?? :D :D
Bättre då att ha höger fot på gasen, och vänster fot på kopplingen eftersom fotbromsen ej behövs då handbromsen används 8-)
Hahaha...Bra svarat Mr M 8-) 8-)
Gäst 2017-09-11 17:11 ! Citera #
Lär dig vart du har dragläget någonstans så kommer du klara det där tillslut. Öva på det på en parkering eller något liknande som har lite lutning sen är det något du kommer lära dig automatiskt när du har kört mycket. Alla bilar är olika och lär dig hur det fungerar i den bilen du övningskör i och att få kärringstopp är inget fel då alla människor får det någon gång oavsett erfarenhet.
Lycka till! :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor