Start > Körkortsforum > Vänstersväng Trafikljus

Vänstersväng Trafikljus

Gäst 2017-09-09 23:37 ! Citera #
Hej alla!

Är lite osäker på hur jag ska placera mig vid vänstersväng med trafikljus. Jag ska ju placera mig ungefär vid refugen och låta mötande köra fram men när jag har placerat mig där så kan inte de mötande som vill svänga åt höger få plats eftersom jag är i vägen.

Borde jag ska placera mig längre bak så att de mötande som vill svänga åt höger ska kunna göra det eller ska jag placera mig där framme och svänga vänster då en sådan situation uppstår?

Hoppas ni förstår vad jag menar. Tacksam för svar!
L 2017-09-10 07:55 ! Citera #
Ja du ska låta de som ska svänga också svänga, har du inte gjort det? Har ingen tutat?
Du ska ju inte köra fram så pass mycket att du tar upp hela platsen. De bakom dig ska vänta på att du svänger eller köra förbi om möjligt.
Gäst 2017-09-11 20:42 ! Citera #
Jag brukar ställa mig såhär:
i.imgur.com/lGKQB2k.png

Men ska man alltså ställa sig såhär istället:
i.imgur.com/uWc2vAQ.png
Gäst 2017-09-11 22:24 ! Citera #
Gäst 2017-09-11
Jag brukar ställa mig såhär:
i.imgur.com/lGKQB2k.png

Men ska man alltså ställa sig såhär istället:
i.imgur.com/uWc2vAQ.png
Det är väl ganska uppenbart att man inte ska placera sig mitt i vägen :D
Gäst 2017-09-11 23:33 ! Citera #
Men man ska ju åka fram lite vid vänstersväng, hur ska man gå tillväga föreslår du?
Stanna vid trafikljuset?
Gäst 2017-09-12 11:31 ! Citera #
Gäst 2017-09-11
Men man ska ju åka fram lite vid vänstersväng, hur ska man gå tillväga föreslår du?
Stanna vid trafikljuset?
OM man tittar på din bild på hur du brukade placera sig så står du ju mitt i vägen, och om det finns trafikljus så får du ju inte placera dig framför dom, hur ska du då kunna se när det slår om från rött till grönt??
Gäst 2017-09-13 00:38 ! Citera #
Gäst 2017-09-12
OM man tittar på din bild på hur du brukade placera sig så står du ju mitt i vägen, och om det finns trafikljus så får du ju inte placera dig framför dom, hur ska du då kunna se när det slår om från rött till grönt??
Men jag placerar mig framför dom när det är grönt? Jag har lärt mig att man ska köra en bit fram.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo