Start > Körkortsforum > Använda varningsblinkers vid k…

Använda varningsblinkers vid köbildning?

Funderare 2017-09-09 12:57 ! Citera #
Hej! Igår körde jag på E4 och kom fram till en kö, som hade uppstått p.g.a. en olycka. Fick såklart stanna helt och tillslut så hade en kö uppemot en mil bildats, enligt dom på radion.

När man blev tvingad till att stanna in så startade jag bilens varningsblinkers. Detta för att varna bakomvarande att vi står srtilla på motorvägen här. Bilen bakom mig startade även han sina varningsblinkers. Vill att alla bakom ska se att det står massvis med stillastående bilar här. När det kommit tillräckligt många bilar bakom så stängde man såklart av blinkersen.

Kollade runt och de enda jag såg använda varningsblinkers, förutom mig själv, var den bakom mig. Om jag hade fått bestämma så skulle alla ha startat sina varningsblinkers när de börjat stanna in och därefter stängt av dom, när några bilar stannat bakom och i sin tur, startat sina.

Förvisso var det mitt på ljusa dan. Inget regn vid tillfället som gjorde det svårt att se. Så undrar, vad tycker ni och vad säger egentligen reglerna. Är det vettigt att använda varningsblinkers vid köbildning på en motorväg. Handlade om en ganska hög hastighet, antingen 110 eller 120.

Varningsblinkers vid köbildning. Ja eller nej?
När ska man använda varningsblinkers?
AlleP 2017-09-13 01:20 ! Citera #
Hmm... intressant scenario. Men jag skulle npg också göra som dig. He på varningsblinkers från början så folk förstår att det skett en olycka, och sedan hade jag hett av den när det bildats en sån pass lång kö (som du sade). DOCK bör väl en varnings-triangel sättas ut också? Som lyser rött samt står ”olycka.” på. Då får man ju ej passera, har jag för mig.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov