Start > Körkortsforum > Uppkörning miljö

Uppkörning miljö

Lena 2017-08-31 09:50 ! Citera #
Hej!
Jag har uppkörning snart, har kört lite med körskolan. Jag hade alltid trott att motorbromsning var:
1. släpp gasen
2. bromsa in lite, beroende på hur hög fart du har
3. när du känner att det snart börjar hacka, växla ned eller frikoppla och bromsa

men på min körskola vart det komplicerat för ingen anledning?
Där skulle jag:
1. Släppa gasen (och jag skulle veta exakt när gasen ska släppas även fast jag inte är van vid sådana bilar)
2. INTE bromsa men ändå trycka lite på bromspedalen
3. frikoppla och SEDAN bromsa (men då ville han att jag skulle bromsa in typ en billängd vilket gör att det inte blir mjukt)
5. Koppla ned till 2:an eller 1:an och starta/kör vidare in i rondellen

Min fråga är vad jag gör för fel (han sa att jag bromsa in alltför mycket men jag kände att det gick för fort? När han körde för att visa mig lutade vi mot höger för att han svängde i en så hög fart i tex. rondellen. Och så ville han att jag skulle köra in i en rondell när en bil redan var inne)
Och hur pass viktig är motorbromsningen på uppkörningen? Är det ok om jag kör mitt sätt? Eller måste det sitta perfekt hela tiden (dvs att jag vet exakt när jag ska släppa bromsen). Eller får jag göra fel (tex. att jag släpper bromsen lite sent och MÅSTE bromsa in
Micke 2017-08-31 13:29 ! Citera #
Lena 2017-08-31
Hej!
Jag har uppkörning snart, har kört lite med körskolan. Jag hade alltid trott att motorbromsning var:
1. släpp gasen
2. bromsa in lite, beroende på hur hög fart du har
3. när du känner att det snart börjar hacka, växla ned eller frikoppla och bromsa

men på min körskola vart det komplicerat för ingen anledning?
Där skulle jag:
1. Släppa gasen (och jag skulle veta exakt när gasen ska släppas även fast jag inte är van vid sådana bilar)
2. INTE bromsa men ändå trycka lite på bromspedalen
3. frikoppla och SEDAN bromsa (men då ville han att jag skulle bromsa in typ en billängd vilket gör att det inte blir mjukt)
5. Koppla ned till 2:an eller 1:an och starta/kör vidare in i rondellen

Min fråga är vad jag gör för fel (han sa att jag bromsa in alltför mycket men jag kände att det gick för fort? När han körde för att visa mig lutade vi mot höger för att han svängde i en så hög fart i tex. rondellen. Och så ville han att jag skulle köra in i en rondell när en bil redan var inne)
Och hur pass viktig är motorbromsningen på uppkörningen? Är det ok om jag kör mitt sätt? Eller måste det sitta perfekt hela tiden (dvs att jag vet exakt när jag ska släppa bromsen). Eller får jag göra fel (tex. att jag släpper bromsen lite sent och MÅSTE bromsa in
Hej Lena!
Jag ska försöka förklara för dig hur jag gör, hoppas det inte blir allt för invecklat eftersom jag bara gör det utan att tänka hur jag gör :D

Men om vi säger att jag kommer körandes på en 50 väg och har 4:ans växel i och närmar mig en rondell så släpper jag gasen i lagom god tid för att hinna få ner farten innan jag kommer fram. Och jag rör absolut inte bromsen någonting alls då det då tappar sin funktion med att använda motorbromsen. När jag är nere i c:a 30 km/h så trycker jag ner kopplingen och växlar ner till 3:ans växel och släpper upp kopplingen sakta och försiktigt. Då kan man känna hur bilen bromsar in ännu mera, och det är att motorbromsa!

När jag sedan är nere runt 25-20 km/h så lägger jag i 2:ans växel, vilket är den växel jag brukar ha när jag kommer fram till en rondell, fortfarande har jag inte använt bromsen någonting alls, men har vänsterfoten på bromspedalen för att vara bromsberedd. Väl framme vid rondellen så ser jag mig mycket tidigt omkring om det är fritt från min vänster sida innan jag kör in i rondellen. Är det fritt så är det bara att köra, kommer det bilar så är det bara att bromsa in och lägga i 1:ans växel och köra vidare när det finns en lucka att smita in i..

Hoppas detta inte blev allt för rörigt för dig :D
Svårt att förklara hur man gör när man bara gör det helt automatiskt :)

Vad gällande eco-driving vid en uppkörning så är dom ganska petiga med just den biten, så det vore ju bra att du kör som du har lärt dig via din körskola. Jag vill inte skrämmas nu, men jag har hört och sett personer som har kuggat sin uppkörning på just miljömomentet även om resten av uppkörning har suttit perfekt. Så det är ju bra om du kan uppvisa att du kan motorbromsa och hoppa över växlar.

Lycka till på din uppkörning
Lena 2017-09-08 11:02 ! Citera #
Micke 2017-08-31
Hej Lena!
Jag ska försöka förklara för dig hur jag gör, hoppas det inte blir allt för invecklat eftersom jag bara gör det utan att tänka hur jag gör :D

Men om vi säger att jag kommer körandes på en 50 väg och har 4:ans växel i och närmar mig en rondell så släpper jag gasen i lagom god tid för att hinna få ner farten innan jag kommer fram. Och jag rör absolut inte bromsen någonting alls då det då tappar sin funktion med att använda motorbromsen. När jag är nere i c:a 30 km/h så trycker jag ner kopplingen och växlar ner till 3:ans växel och släpper upp kopplingen sakta och försiktigt. Då kan man känna hur bilen bromsar in ännu mera, och det är att motorbromsa!

När jag sedan är nere runt 25-20 km/h så lägger jag i 2:ans växel, vilket är den växel jag brukar ha när jag kommer fram till en rondell, fortfarande har jag inte använt bromsen någonting alls, men har vänsterfoten på bromspedalen för att vara bromsberedd. Väl framme vid rondellen så ser jag mig mycket tidigt omkring om det är fritt från min vänster sida innan jag kör in i rondellen. Är det fritt så är det bara att köra, kommer det bilar så är det bara att bromsa in och lägga i 1:ans växel och köra vidare när det finns en lucka att smita in i..

Hoppas detta inte blev allt för rörigt för dig :D
Svårt att förklara hur man gör när man bara gör det helt automatiskt :)

Vad gällande eco-driving vid en uppkörning så är dom ganska petiga med just den biten, så det vore ju bra att du kör som du har lärt dig via din körskola. Jag vill inte skrämmas nu, men jag har hört och sett personer som har kuggat sin uppkörning på just miljömomentet även om resten av uppkörning har suttit perfekt. Så det är ju bra om du kan uppvisa att du kan motorbromsa och hoppa över växlar.

Lycka till på din uppkörning
Hej, tack för svar och förlåt för att jag svara sent!

Har varit med min handledare och kört runt, jag känner att jag börjar få häng med motorbroms, men om man är på en 50-väg känns det nästan som om man stör trafiken bakom om man saktar ner när det är väldigt många metrar kvar till just rondellen...
Micke 2017-09-08 13:07 ! Citera #
Lena 2017-09-08
Hej, tack för svar och förlåt för att jag svara sent!

Har varit med min handledare och kört runt, jag känner att jag börjar få häng med motorbroms, men om man är på en 50-väg känns det nästan som om man stör trafiken bakom om man saktar ner när det är väldigt många metrar kvar till just rondellen...
Hej Lena!

Jag förstår exakt vad du menar, men tänkt inte på alla andra, utan tänk på att köra trafiksäkert istället.
Om du håller hastighetsbegränsningen så har du inget att oroa dig för.
Och kör du på en 50-väg så behöver du inte börja motorbromsa flera hundra meter i förväg, för dagens bilar motorbromsar ganska mycket, så det skulle räcka med att du börjar tänka på att släppa gasen 100-150 meter innan du kommer fram till en rondell. Tycker dom bakom dig att du kör för sakta så får dom tyckt det, dom borde se att det är en körskolebil du sitter i, och vill dom åka fortare så får dom helt enkelt köra om när ni kommer ut från rondellen :D

Håll bara rätt hastighet så länge du kan så har du inget att bekymra dig om :)
Lycka till!!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I dag 00:29
2
I dag 00:20
9
I går 19:38
11
I går 18:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov