Start > Körkortsforum > Tredje uppkörningen kuggad pga…

Tredje uppkörningen kuggad pga osäkerhet

Johanna 2017-08-29 15:28 ! Citera #
Kuggade min tredje uppkörning idag. Kört upp med körskola alla gånger så de tycker uppenbarligen att jag är redo...Har kuggat på olika moment alla 3 gångerna; första gången missade jag skylt om enkelriktat, andra fick jag in fel växel på motorvägen, idag rullade jag fram för långt i en korsning så jag nästan blockerade för mötande trafik, upptäckte en cyklist för sent osv osv.

Jag blir så otroligt nervös varje gång, och eftersom det inte är något genomgående fel jag gör varje gång utan nya saker hela tiden förstår jag inte vad jag ska göra för att bli bättre till nästa gång? Jag känner mig lite osäker och har inte världens bästa självförtroende i trafiken men har tagit massa körlektioner och mängdtränat hemma i 2 år...
Hmm 2017-08-29 16:04 ! Citera #
Jag fick mitt körkort på 4:de försöket. Även jag gjorde olika fel varje gång.
De enda jag kan säga är att man inte ska ge upp även om man mår riktigt dåligt inför varje uppkörning och undrar om det verkligen är värt det.
Hoppas inte på för mycket. Sedan spelar det en stor roll vem som man får som förarprövare.
Vissa är varma och får än känns sig någorlunda avslappnad och andra är hemska.
Gäst 2017-08-29 16:07 ! Citera #
Grattis till körkortet! :) jag hade samma inspektör denna gången som första. Ogillar honom pga att han är trevlig och pratar med en i början och sedan när man gör minsta lilla fel blir han helt tyst, det dämpar ju inte direkt nervositeten. Men jag ska fortsätta kämpa på!! Som sagt vet jag inte riktigt vad jag ska träna på bara...
Gäst 2017-08-29 17:21 ! Citera #
Gäst 2017-08-29
Grattis till körkortet! :) jag hade samma inspektör denna gången som första. Ogillar honom pga att han är trevlig och pratar med en i början och sedan när man gör minsta lilla fel blir han helt tyst, det dämpar ju inte direkt nervositeten. Men jag ska fortsätta kämpa på!! Som sagt vet jag inte riktigt vad jag ska träna på bara...
Så det är inspektörens fel att du kuggar för att han blir tyst? :D
Johanna 2017-08-29 17:51 ! Citera #
Nej det är mitt eget fel att jag kuggar, nervositeten + känner mig inte tillräckligt säker. Tycker dock att det är tråkigt att man märker så tydligt på honom att han ändrar sitt beteende mot mig beroende på min prestation. Men nu handlar det inte om inspektören utan hur jag ska klara mig nästa gång, oavsett vem jag får köra med! :)
Gäst 2017-08-29 21:01 ! Citera #
Johanna 2017-08-29
Nej det är mitt eget fel att jag kuggar, nervositeten + känner mig inte tillräckligt säker. Tycker dock att det är tråkigt att man märker så tydligt på honom att han ändrar sitt beteende mot mig beroende på min prestation. Men nu handlar det inte om inspektören utan hur jag ska klara mig nästa gång, oavsett vem jag får köra med! :)
Det kan vara så att han blir tyst för han märker att du måste koncentrera dig. Det är knappast ovanligt för inspektörn att göra så. Man pratar bara sålänge som du kan koncentrera dig och kör bra.

Låter som du behöver fler timmar i bilen och lite mer självförtroende om hans tystnad påverkar dig så mycket.
Gäst 2017-08-29 22:58 ! Citera #
Gäst 2017-08-29
Det kan vara så att han blir tyst för han märker att du måste koncentrera dig. Det är knappast ovanligt för inspektörn att göra så. Man pratar bara sålänge som du kan koncentrera dig och kör bra.

Låter som du behöver fler timmar i bilen och lite mer självförtroende om hans tystnad påverkar dig så mycket.
Nämnde inte ens något om inspektören i det första inlägget då han inte var någon större bidragande orsak till kuggningen, jag nämnde ovan varför jag kuggade. När #2 skrev att det kan skilja sig mycket mellan inspektörer berättade jag bara om min erfarenhet. JAG hade föredragit en mer jämn kommunikation genom bilturen men det är såklart individuellt, men som sagt, det är inte ens det inlägget handlar om...
David 2017-08-30 10:58 ! Citera #
Mitt bästa tips är att man ska köra upp med den bilen som alla elever vana vid på uppkörningen,annars kan man hyra en bil som är likadant som Trafikverketslånebil och öva på inför uppkörningen.
Johanna 2017-08-30 11:55 ! Citera #
David 2017-08-30
Mitt bästa tips är att man ska köra upp med den bilen som alla elever vana vid på uppkörningen,annars kan man hyra en bil som är likadant som Trafikverketslånebil och öva på inför uppkörningen.
Tack för tipset! Jag kör upp med körskola så använder en bil jag är van vid, gillar trots det bilen hemma bättre 8-)
Norpan 2017-08-30 13:02 ! Citera #
Jag kan också bara försöka råda dig till att slappna av.
Själv kuggade jag tre gånger men klarade det på fjärde.
Jag körde endast privat.
Min största fasa har alltid varit själva uppkörningen men konstigt nog var jag inte så hemskt nervös som jag trodde.
Mina missar var på manövrering, backningen de två första uppkörningarna. När jag tredje gången klarade detta galant missade jag nåt helt annat och blev kuggad på det jag egentligen var duktig på.
Släppte nog fokus lite eftersom det ju varit backningen jag missat de andra gångerna och jag trodde jag klarat det.
Tredje och fjärde uppkörningen hade jag samma inspektör,han pratade lagom mycket och var trevlig.
När jag träffade honom andra gången så sa han- nu vill vi du klarar det här!
Ta det lugnt bara och stressa inte upp dig så kommer det gå bra. Efter det var det som allt lättade för mig och vad skönt det var få höra de orden.
Han började prata mer och mer i slutet av körningen och när vi kom fram och parkerade slängde han fram näven och tjoade GRATTIS! Din körning är felfri och du är godkänd!
Så otroligt glad som jag blev,den känslan är obeskrivlig.

Jag önskar dig lycka till och nästa gång sätter du det:)

Senaste foruminläggen

Rubrik
6
I dag 00:29
2
I dag 00:20
9
I går 19:38
11
I går 18:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor