Start > Körkortsforum > Kuggat 3 gången

Kuggat 3 gången

Gäst 2018-08-19 18:02 ! Citera #
Håller med dig 100%! Men tyvärr kommer folk ej att hålla med dig här. Men det är fullständigt absurt. Har sett folk som sagt att man kan leva utan att ha körkort. Nä fan inte alla bor i storstad och även i storstad kan det behövas för sociala sammanhang !
Gäst 2018-08-25 10:07 ! Citera #
Gjorde ett par försök nyligen, uppe i 4 kuggar. På tredje var det dålig planering. Rent konkret att jag stannade framför en rondell i onödan samt velade fram och tillbaka över att göra eller inte göra vänstersväng på landsväg. Har hört det där med planering förut, senast på körskolan jag gick till för att kolla upp om jag hade några luckor. Brukade tänka att, god planering endast följer ur mer erfarenhet så inget man direkt kan göra något åt annat än att öva mer generellt. Men tänkte efter att jag skulle försöka att alltid ha en plan redo så snart som möjligt då jag svänger in på en ny väg.

Gällande rondellerna, har ändrat min strategi till att försöka anpassa hastighet sträckan innan rondellen förl att kunna glida in i en lucka . Tidigare har jag fokuserat på att få till en bra motorbroms hela vägen fram, sen köra ifall det är fritt fram och stanna ifall det är bilar där. Det luriga är att man måste balansera säkerhet, miljö och framkomlighet, ibland motstridigt. Första prioritet är att aldrig ge bilarna i rondellen anledning att bromsa. Detta måste dock vägas mot att du ökar miljöpåverkan och hindrar bakomvarande ifall du missar en lucka som du rimligen kunde tagit. Tycker personligen egentligen att det är lite dumt att man inte bara kan fokusera på säkerheten här som nybörjare, och låta smidigheten komma med riktig erfarenhet, men det är bara att anpassa sig.

Landsvägssvängen kom jag fram till att jag måste lära mig att göra rätt bedömning tidigt. Tränade på detta genom att åka runt på landsvägar och fundera på lämpligheten att göra vänstersvängar vid olika faktiska och påhittade vägar (de är ju ganska sällsynta). Körde även på slingan som de verkar testa en på, där första är en olämplig och andra är en lämplig plats att svänga på samt möjlighet att åka fram och tillbaka mellan dessa ställen rimilgt effektivt, för att träna in själva manövern, samt de olika knepen, som att tömma bakomvarande. Kan vara svårt att hitta en sådan slinga dock när man bara kör runt på måfå har jag märkt.

Tar nästa uppkörning nära inpå, tänkte att teorin går ut snart och ville testa ifall det sänkte min nervositet, som är rätt brutal och brukar spola bort större delen av min träning så att jag kör ungefär som långt tidigare.

Givetvis hittar inspektören en ny stor svaghet i min körning, jag ombeds göra en högersväng, kommer ut på en väg som saknar markeringar vilket gör mig förvirrad så jag börjar köra långsamt, skulle kört på i standard hastighet för landsväg. Den var dock asfalterad, hyfsat bred och med mycket god sikt. Jag hade liksom en förutfattad mening om hur en landsväg
bör se ut och att allt annat var såna där små vägar som leder till en bondgård eller dylikt, där jag inte kan tänka mig något annat än att köra lugnt och segt. Dessutom hade jag vant mig vid att alltid gå på tätbebyggd (50) standardhastighet, ifall jag var osäker på hastigheten, tanken slog mig aldrig att jag nu var ute på landet. Hade uppfattningen att 30 brukar vara tydligt skyltat, likaså högre hastigheter, så 50 alltid är ett bra standardantagande. Dessutom kan man ju se på strecken när det är 70+ (som ju saknades helt i detta fallet).

Är ändå glad att inspektören är så effektiva att hitta mina svagheter. Masstränar mest med farsan som tyvärr har en lite annorlunda syn på bilkörning än trafikverket, så måste lista ut allting själv, och körskolorna verkar inte i närheten så effektiva som trafikverket på att ge mig mina svagheter svart på vitt. Hade helt klart varit enklare att sedla upp och ta deras 20 pack, men jag är envis med att lära mig saker på egen hand. Visst är det demoraliserande när man tränar väldigt mycket och allt faller ihop som ett korthus när inspektören gör sitt hårda ingripande och man överkompenserar åt andra hållet. gör fler misstag och känner sig allmänt oduglig i ett par dar men man får se det som att svärdet måste slås hårt av smedens hammare några gånger för att bli bra.
Gäst 2018-08-26 11:50 ! Citera #
Gäst 2018-08-19
Håller med dig 100%! Men tyvärr kommer folk ej att hålla med dig här. Men det är fullständigt absurt. Har sett folk som sagt att man kan leva utan att ha körkort. Nä fan inte alla bor i storstad och även i storstad kan det behövas för sociala sammanhang !
Sociala sammanhang? Vadå, ta fram plånboken och flasha körkortet för brudarna? Eller är du en sån där som kör bil till/från fester efter du druckit?

Du låter bara bortskämd som aldrig fått kämpa för något i ditt liv. Körkort är absolut lyx, inget mer.
Gäst 2018-08-27 18:15 ! Citera #
”Vadå, ta fram plånboken och flasha körkortet för brudarna?”

Precis vad jag menade! Tackar förövrigt över din baby boomer attityd!
gittan 2018-08-27 20:05 ! Citera #
Gäst 2018-08-27
”Vadå, ta fram plånboken och flasha körkortet för brudarna?”

Precis vad jag menade! Tackar förövrigt över din baby boomer attityd!
Med ”baby boomer”, menar du folk födda ca 1940–1960? Att de har lite mer ”pappahumor”, ”höhö”? :lol:
Bra beskriven!!! Äntligen 2018-08-28 15:09 ! Citera #
Du har lyckas beskriva problemet som vi alla brottas med på en sånt sätt som man nästa vill krama dig direkt! Kan bara instämma med dig. Körskolor är innefektiva och opportunistiska. Det finns ingen garanti på att de ska lära det som du behöver. Därför går man och testar under uppkörning: För att få tyligt feedback. Jag är 100% säkert att de kan bedömma innan du ska göra din uppkörning dina brister, med lite vilja och professionalism borde de kunna hjälpa, men nej.....deras prestige kostar dina tårar och dina pengar. Ge inte upp! gå genom protokollet och enligt det du beskriver verkar du redan ha mycket koll på det som mas ska förbättra. Lycka till nästa gång!
Gäst 2018-08-29 01:38 ! Citera #
Gäst 2018-08-25
Gjorde ett par försök nyligen, uppe i 4 kuggar. På tredje var det dålig planering. Rent konkret att jag stannade framför en rondell i onödan samt velade fram och tillbaka över att göra eller inte göra vänstersväng på landsväg. Har hört det där med planering förut, senast på körskolan jag gick till för att kolla upp om jag hade några luckor. Brukade tänka att, god planering endast följer ur mer erfarenhet så inget man direkt kan göra något åt annat än att öva mer generellt. Men tänkte efter att jag skulle försöka att alltid ha en plan redo så snart som möjligt då jag svänger in på en ny väg.

Gällande rondellerna, har ändrat min strategi till att försöka anpassa hastighet sträckan innan rondellen förl att kunna glida in i en lucka . Tidigare har jag fokuserat på att få till en bra motorbroms hela vägen fram, sen köra ifall det är fritt fram och stanna ifall det är bilar där. Det luriga är att man måste balansera säkerhet, miljö och framkomlighet, ibland motstridigt. Första prioritet är att aldrig ge bilarna i rondellen anledning att bromsa. Detta måste dock vägas mot att du ökar miljöpåverkan och hindrar bakomvarande ifall du missar en lucka som du rimligen kunde tagit. Tycker personligen egentligen att det är lite dumt att man inte bara kan fokusera på säkerheten här som nybörjare, och låta smidigheten komma med riktig erfarenhet, men det är bara att anpassa sig.

Landsvägssvängen kom jag fram till att jag måste lära mig att göra rätt bedömning tidigt. Tränade på detta genom att åka runt på landsvägar och fundera på lämpligheten att göra vänstersvängar vid olika faktiska och påhittade vägar (de är ju ganska sällsynta). Körde även på slingan som de verkar testa en på, där första är en olämplig och andra är en lämplig plats att svänga på samt möjlighet att åka fram och tillbaka mellan dessa ställen rimilgt effektivt, för att träna in själva manövern, samt de olika knepen, som att tömma bakomvarande. Kan vara svårt att hitta en sådan slinga dock när man bara kör runt på måfå har jag märkt.

Tar nästa uppkörning nära inpå, tänkte att teorin går ut snart och ville testa ifall det sänkte min nervositet, som är rätt brutal och brukar spola bort större delen av min träning så att jag kör ungefär som långt tidigare.

Givetvis hittar inspektören en ny stor svaghet i min körning, jag ombeds göra en högersväng, kommer ut på en väg som saknar markeringar vilket gör mig förvirrad så jag börjar köra långsamt, skulle kört på i standard hastighet för landsväg. Den var dock asfalterad, hyfsat bred och med mycket god sikt. Jag hade liksom en förutfattad mening om hur en landsväg
bör se ut och att allt annat var såna där små vägar som leder till en bondgård eller dylikt, där jag inte kan tänka mig något annat än att köra lugnt och segt. Dessutom hade jag vant mig vid att alltid gå på tätbebyggd (50) standardhastighet, ifall jag var osäker på hastigheten, tanken slog mig aldrig att jag nu var ute på landet. Hade uppfattningen att 30 brukar vara tydligt skyltat, likaså högre hastigheter, så 50 alltid är ett bra standardantagande. Dessutom kan man ju se på strecken när det är 70+ (som ju saknades helt i detta fallet).

Är ändå glad att inspektören är så effektiva att hitta mina svagheter. Masstränar mest med farsan som tyvärr har en lite annorlunda syn på bilkörning än trafikverket, så måste lista ut allting själv, och körskolorna verkar inte i närheten så effektiva som trafikverket på att ge mig mina svagheter svart på vitt. Hade helt klart varit enklare att sedla upp och ta deras 20 pack, men jag är envis med att lära mig saker på egen hand. Visst är det demoraliserande när man tränar väldigt mycket och allt faller ihop som ett korthus när inspektören gör sitt hårda ingripande och man överkompenserar åt andra hållet. gör fler misstag och känner sig allmänt oduglig i ett par dar men man får se det som att svärdet måste slås hårt av smedens hammare några gånger för att bli bra.
Är som du och ville lära mig själv istället för att betala körskolan vilket i mitt fall ledde till stt jag klarade både teori och uppkörning i farsta på första. Masskörde med en polare som tycker att vänsterfilen 20ish över hastighet är det ända rätta så det va inte lätt. Där du har några fel är balansering av miljö o säkerhet där säkerhet ALLTID kommer först. Tittar du långt fram och ser en tom rondell/lucka du hinner in i så motorbromsar du inte. Finns en del o skriva men lycka till nästa gång :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo