Hej!
Jag är ca. 164cm (alltså rätt så kort) och måste då sitta rätt så nära ratten. Mina ben är också lite korta. När jag kör hemma lärde jag mig att man skulle ha ratten (klockan 12) så att handleden satt parallelt med ratten och man kan vrida händerna upp och ner osv.
När jag körde med en trafikskola sa de istället att det skulle vara handleden kvart i 3 på ratten, vilket gjorde att det kändes som om jag satt väldigt långt back och jag fick nästan hasa fram rumpan när jag tryckte in kopplingen helt för att jag helt enkelt inte nådde 100%, men min trafiklärare insisterade (suck) så självklart, under hela lektionen, vart jag tvungen att vänja mig vid en helt ny körställning som dessutom vart jätte obekväm för mig. Mina handleder vid ratten kvart i 3 FUNKAR inte, då når jag inte med fötterna? vad händer ex. vid en olycka om jag inte kan trycka i bromsen fullt? Jag kunde knappt använda hälften av mina tår då (brukar använda den nedersta delen av tårna, där leden sitter för koppling, broms, gas etc.)
HUR noga är det med ställning? jag vet ju klart att nackstödet osv ska sitta, och det gör den, och man måste vara minst 30cm ifrån ratten men då har jag utrymme att gå fram ca. 20cm om inte trafikskolan hade sagt att jag skulle sitta så långt bak.
Jag vet själv nu att jag med min handledare satt lite för långt fram under körning, och har vant mig vid att sitta längre bak men jag KAN bara inte sitta som trafikskolan. Det blir inte trafiksäkert för andra, inte för mig, och det är bara onödigt.
Hur petnoga är de med detta vid uppkörningen? Jag vill ju inte vara superobekväm och kanske skapa en olycka för att jag måste sträcka benen och hasa fram me rumpan för att trycka i koppling och bromsen helt (då krävs det ju att man trycker i bromsen med hela foten VILKET JAG INTE KAN GÖRA)