Start > Körkortsforum > Sitter i en kris med uppkörnin…

Sitter i en kris med uppkörning & trafikskolan..

L 2017-08-01 16:52 ! Citera #
Hej!
Jag har nu lite problem- Jag har övningskört med min privata handledare i runt 3 år och kör smidigt enligt denne själv. Dock misstänker vi båda att det är några moment jag behöver förbättra (tex. miljökörning osv). Därför har jag bokat in en körlektion om två veckor - problemet är att jag har min uppkörning om runt sex veckor, och dum som jag var, bokade jag ’’med egen bil’’ då jag trodde att man kunde låna en trafikskolas bil bara sådär, men nu fick jag reda på att man måste ha kört minst en gång med trafikskolan för att låna deras bil för uppkörningen.

Jag har en del frågor - kommer jag hinna köra med trafikskolan och låna bilen till min uppkörning. Borde jag boka tider redan nu så att jag är säker på att det finns tider lediga för mig? (och borde jag boka en lektion under min uppkörning?).

är HELT förvirrad. Trodde att jag skulle räknas som ’’elev’’ i trafikskolan. Är rädd att jag inte kommer få låna deras bil till min uppkörning och måste boka om - 2 månader senare. Tror ni jag borde fråga andra trafikskolor och se hur de har det?
(dessutom läste jag någonstans att man måste klara alla frågor i elevcentralen för att få köra upp- men jag har inte fått någon inloggning till det än, är det för att jag inte är en ’’elev’’?)
T. 2017-08-01 20:54 ! Citera #
Hej!

För det första: boka körlektioner med en körskola med en gång så du vet att du kommer hinna köra lite innan uppkörningen. Det är inte svårare än att du kan avboka lektioner om det visar sig att du inte behöver öva så mycket med körskolans hjälp.

För det andra: varför vill du absolut låna körskolans bil till uppkörningen? Jag tänker att du ju ändå inte kommer vara så van vid den bilen (eftersom du inte kommer ha kört den så mycket) så det borde i princip kvitta. Vad jag har sett är det typ alltid billigare att låna bil från Trafikverket än från en körskola.

Det där med att man måste klara alla frågor i elevcentralen för att få köra upp är inte heller sant. Du kan när som helst boka ditt eget kunskapsprov + förarprov, men om körskolan ska göra det åt dig (när det gäller uppkörning har de tillgång till många fler tider än du har som privatperson när du går in på Trafikverkets hemsida och kollar läget) vill de så klart att du ska ha uppnått en viss nivå både vad gäller teorifrågorna på elevcentralen och i din körning. Inloggningen får du när du skriver in dig på körskolan.

Lycka till! :)
L. 2017-08-02 16:27 ! Citera #
T. 2017-08-01
Hej!

För det första: boka körlektioner med en körskola med en gång så du vet att du kommer hinna köra lite innan uppkörningen. Det är inte svårare än att du kan avboka lektioner om det visar sig att du inte behöver öva så mycket med körskolans hjälp.

För det andra: varför vill du absolut låna körskolans bil till uppkörningen? Jag tänker att du ju ändå inte kommer vara så van vid den bilen (eftersom du inte kommer ha kört den så mycket) så det borde i princip kvitta. Vad jag har sett är det typ alltid billigare att låna bil från Trafikverket än från en körskola.

Det där med att man måste klara alla frågor i elevcentralen för att få köra upp är inte heller sant. Du kan när som helst boka ditt eget kunskapsprov + förarprov, men om körskolan ska göra det åt dig (när det gäller uppkörning har de tillgång till många fler tider än du har som privatperson när du går in på Trafikverkets hemsida och kollar läget) vill de så klart att du ska ha uppnått en viss nivå både vad gäller teorifrågorna på elevcentralen och i din körning. Inloggningen får du när du skriver in dig på körskolan.

Lycka till! :)
Tack så mycket för svar! Ska genast maila och be om tider.

När jag bokade tid för uppkörningen antog jag, naivt, att man fick låna trafikskolans bil gratis efter ett par lektioner med dem. Därför bokade jag UTAN trafikskolans bil och nu kan jag inte ändra (för då måste jag vänta ytterligare en månad).

Jag är dessutom redan inskriven på min trafikskola (men har ej gått på lektion än). Har ännu inte fått min inlogg, har ingen aning om varför.

Tack för svar igen!
Gäst 2017-08-03 00:53 ! Citera #
Hej
Jag föreslår att du loggar in varje dag på trafikverkets sida där man bokar tiderna. Chansen är stor att det dyker upp nya tider, på det viset kanske du kan lyckas få tag i en ny tid och göra bokningen rätt.

För 2 veckor sen ville jag boka tid för kunskapsprov och uppkörning men närmaste tiden var i slutet av september. Men loggade in varje dag och lyckades få tag på en tidigare tid i början av augusti.

Ibland brukar körskolor boka massa tider men sedan släpper tiderna när eleverna inte vill ha de tiderna.
L 2017-08-03 07:17 ! Citera #
Gäst 2017-08-03
Hej
Jag föreslår att du loggar in varje dag på trafikverkets sida där man bokar tiderna. Chansen är stor att det dyker upp nya tider, på det viset kanske du kan lyckas få tag i en ny tid och göra bokningen rätt.

För 2 veckor sen ville jag boka tid för kunskapsprov och uppkörning men närmaste tiden var i slutet av september. Men loggade in varje dag och lyckades få tag på en tidigare tid i början av augusti.

Ibland brukar körskolor boka massa tider men sedan släpper tiderna när eleverna inte vill ha de tiderna.
Tack så mycket ska kolla där varje dag!

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 03:29
7
I dag 03:15
2
I dag 00:20
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov