Start > Körkortsforum > Död vinkel: 3 situationer

Död vinkel: 3 situationer

Gäst 2017-06-27 17:31 ! Citera #
1. Kör i höger fil motorväg och blinkar ut för att åka ut på avfart. Vid påfart är det självklart att kolla, men här? Området motsvaras av vägren.

2. Vänstersväng i korsning. Jag är i vänster fil. Refug skiljer körbanan åt, så jag kan inte bli påkörd i sidan av någon som kör om. Titta i död vinkel ändå?

3. Körfältsbyte. Måste man alltid kolla död vinkel två gånger, en gång innan man blinkar och en gång efter, om man är säker efter första gången att gatan är tom?

Hu jag får nackspärr!
Gäst 2017-06-27 22:38 ! Citera #
Gäst 2017-06-27
1. Kör i höger fil motorväg och blinkar ut för att åka ut på avfart. Vid påfart är det självklart att kolla, men här? Området motsvaras av vägren.

2. Vänstersväng i korsning. Jag är i vänster fil. Refug skiljer körbanan åt, så jag kan inte bli påkörd i sidan av någon som kör om. Titta i död vinkel ändå?

3. Körfältsbyte. Måste man alltid kolla död vinkel två gånger, en gång innan man blinkar och en gång efter, om man är säker efter första gången att gatan är tom?

Hu jag får nackspärr!
1. Kolla alltid döda vinkeln även om du ska svänga av motorvägen, för man vet aldrig om det kommer någon dåre farande på vägrenen..

2. Jag brukar väldigt sällan kolla döda vinkeln om jag ska köra ut från en korsning, gjorde inte det när jag hade min uppkörning, och inspektören sa inget om det.

3. Ja du ska alltid kolla döda vinkeln 2 gånger även om du vet att gatan är tom. För det kan dyka upp nått väldigt fort under tiden du tittade sist... Gör så på uppkörningen iaf, sedan hur du gör när du har klarat den är en annan sak :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov