Start > Körkortsforum > Usa/Sverige

Usa/Sverige

Gäst 2020-07-10 10:47 ! Citera #
Hej!

Tåg körkort i USA själv när jag var 16, och ja, det är mycket lättare att ta körkort där, men det är också positivt på ett sätt o vis. När jag körde i USA så kände jag mig faktist mer trygg i mig själv som förare. Man hade aldrig en körskolelärare som var alltid sträng eller en inspektör på uppkörning som gav mycket press. Jag kände själv att jag då blev mycket mer bekväm med att köra upp och att köra bil, för hela den pressen försvann. Här i Sverige (eller iallafall där jag bor) är det väldigt svårt att hitta tider till att köra upp, och det bidrar till mer press och man blir även mer nervös eftersom om man blir underkänd så är det svårt att veta när man kan köra upp igen. Samma är med kostnaden. I USA så kostade det inte ens 10 kr för mig att köra upp, det var ju ingenting ! Men här i Sverige så kostar det minst 1000 kr varje gång, och igen, det kan tillbringa till mer press för att klara uppkörningen. Vissa kanske kör bättre under stressiga situationer, men när man är som mig, och har svårt för ångest, kan man prestera mycket sämre.

Dock så tycker jag att det är bra att man är så pass hård här i Sverige, för vi har tack och lov mycket mindre olyckor om man jämför till USA. Men, tror också allting handlar om tur och hur man är som människa. Det finns massor av dåliga förare här i Sverige som man kan efterfråga hur de kunde klara uppkörningen när någon annan inte kunde göra det. Beroende om man får en inspektör som är trevlig eller inte kan bidra till att min blir godkänd eller underkänd. Och detta handlar inte om att det är inspektörens fel, men att hur de betyr sig kan påverka hur man själv presterar. Samt att man inte kan få köra upp med sin egen bil i Sverige. Ja, jag vet att många kommer säga att om man kan köra ska man kunna köra i vilken bil som helst. Och ja, det är sant till en viss del. Man ska självklart kunna köra vilken bil som helst, men hur bra man gör det i början avgör inte om man är en bra förare eller inte. Jag har jätte svårt att köra bilar som inte är min egen, kanske för att jag kör en gammal bil som har värre bromsar och då har jag lärt mig hur man kör min bil, menas jag tycker det är svårt för mer moderna bilar eftersom de har en annan känsla. Men det är också för att om man är en bra förare, så lär man känna sin egen bil, man vet hur det känns när man är uppe i 80 och hur hårt man måste trycka ner på gasen/bromsen.

Tycker det då är dåligt för dem som kör upp i trafikskolans bil som kan ha svårt för det och då blir hela uppkörningen helt fel.

Så som sagt, från någon som har både erfarenhet av att köra i USA och i Sverige kan jag meddela att både länderna gör bra och fel, och tycker att de kan både lära sig av varandra.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo