Start > Körkortsforum > Landsväg/oskyddade trafikanter

Landsväg/oskyddade trafikanter

Annak 2017-05-06 15:55 ! Citera #
Fick IG på teori och följande frågan var förvirrande.

Du kör på en väg utan vägren 70km/h och närmar dig en kurva med skymd sikt. På höger vägkanter går en gammal man med en rullator.

A. Du ska sakta mycket och hålla stor avstånd från sidled.

B. Du ska sakta lite och hålla lite avstånd i sidled.

C. Du ska fortsätt köra som vanligt

Vilken är rätt A eller B?
Gäst 2017-05-06 17:19 ! Citera #
A.
Gäst 2017-05-06 22:45 ! Citera #
A måste det vara, ganska logiskt tycker jag
Gäst 2017-05-06 23:34 ! Citera #
Gäst 2017-05-06
A måste det vara, ganska logiskt tycker jag
Vad är det för logiskt med att just svar A är rätt?

för det första var det nära i kurva med skymd sikt, då är det rent utav olämpligt och trafikfarligt att lämna stort utrymme till gubben man kör om eftersom man då kommer komma över i andra körfältet... Är det logiskt tycker du?

Jag skulle svara att man ska köra som vanligt, man kan passera en gående äldre man med rullator utan att behöva lämna stort utrymme.. Det är att tänka logiskt!
Gäst 2017-05-06 23:37 ! Citera #
Gäst 2017-05-06

för det första var det nära i kurva med skymd sikt, då är det rent utav olämpligt och trafikfarligt att lämna stort utrymme till gubben man kör om eftersom man då kommer komma över i andra körfältet... Är det logiskt tycker du?

Jag skulle svara att man ska köra som vanligt, man kan passera en gående äldre man med rullator utan att behöva lämna stort utrymme.. Det är att tänka logiskt!
:? Är det logiskt att köra förbi en gående äldre man med rullator i 70/90km/h med 1-2 meter till godo? Det är inte logiskt någonstans.

Med A ska du även köra långsamt (innan skymd kurva = bra). Du får längre tid på dig att reagera än om du kör fort.
Gäst 2017-05-07 01:00 ! Citera #
Gäst 2017-05-06

Vad är svaret då?
Gäst 2017-05-07 12:59 ! Citera #
Gäst 2017-05-06
:? Är det logiskt att köra förbi en gående äldre man med rullator i 70/90km/h med 1-2 meter till godo? Det är inte logiskt någonstans.

Med A ska du även köra långsamt (innan skymd kurva = bra). Du får längre tid på dig att reagera än om du kör fort.
Det räcker med att hålla 2 meter, då är man dessutom inom sitt körfält, men att sakta ner och bli hindrande och även köra trafikfarligt med att köra över i motsatt körfält precis innan en skymd kurva är inte speciellt logiskt, trafiksäkert eller nått som en körskola rekommenderar dig till att göra..
Gäst 2017-05-07 16:12 ! Citera #
Gäst 2017-05-07
Det räcker med att hålla 2 meter, då är man dessutom inom sitt körfält, men att sakta ner och bli hindrande och även köra trafikfarligt med att köra över i motsatt körfält precis innan en skymd kurva är inte speciellt logiskt, trafiksäkert eller nått som en körskola rekommenderar dig till att göra..
Hade jag blivit passerad av en bil i 90 km/h när jag hade gått med rullator, med 2 meters marginal hade jag blivit förbannad.
Gäst 2017-05-07 18:22 ! Citera #
Gäst 2017-05-07
Hade jag blivit passerad av en bil i 90 km/h när jag hade gått med rullator, med 2 meters marginal hade jag blivit förbannad.
Nu spelar det absolut ingen roll vad du hade blivit. Utan detta har med trafiksäkerhet att göra.
Och ger man sig ut på en landsväg med rullator där det är höga hastigheter så får man räkna med att det kommer bilar som kör om en i höga farter... Och har man då en rullator så kanske man inte ska ta en promenad på en sådan väg :)
Gäst 2017-05-07 23:17 ! Citera #
Gäst 2017-05-07
Nu spelar det absolut ingen roll vad du hade blivit. Utan detta har med trafiksäkerhet att göra.
Och ger man sig ut på en landsväg med rullator där det är höga hastigheter så får man räkna med att det kommer bilar som kör om en i höga farter... Och har man då en rullator så kanske man inte ska ta en promenad på en sådan väg :)
Asså du verkar ju lite förvirrad?!

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo