Start > Körkortsforum > Rattgrepp på uppkörningen

Rattgrepp på uppkörningen

Gäst 2017-04-30 02:18 ! Citera #
Jag hade tänkt att köra upp snart, men har som dålig vana att hålla ratten lite slarvigt. Man brukar väl säga att man ska hålla ratten 10 i 2, men jag brukar hålla den ungefär 10 i 5, med höger arm på armstödet och ett greppet ganska långt ner på ratten för att det är bekvämt och jag har nära till växelspaken, men är det ok att hålla så på uppkörningen?
Tack på förhand!
Nick 2017-04-30 09:56 ! Citera #
Du skall hålla kvart i tre, i synnerhet på nyare bilar (airbag) alt. tio i två. Det förstnämnda är att föredra. Det har med bra grepp och säkerhet att göra.

Ja, det är troligt att de anmärker detta på en uppkörning. Lär dig rätt! :)
Gäst 2017-04-30 13:51 ! Citera #
Nick 2017-04-30
Du skall hålla kvart i tre, i synnerhet på nyare bilar (airbag) alt. tio i två. Det förstnämnda är att föredra. Det har med bra grepp och säkerhet att göra.

Ja, det är troligt att de anmärker detta på en uppkörning. Lär dig rätt! :)
Anmärka kan dom göra, men man blir inte kuggad för det :)
Men helst så ska man hålla rätt, och då har du rätt i att man ska hålla kvart i tre :)

Jag höll tio i fyra när jag körde upp, men min inspektör sa bara att alla håller på olika rätt, så länge man kan svänga för fullt vid en eventuell fara så är det okej..
Nick 2017-04-30 18:42 ! Citera #
Gäst 2017-04-30
Men helst så ska man hålla rätt, och då har du rätt i att man ska hålla kvart i tre :)

Jag höll tio i fyra när jag körde upp, men min inspektör sa bara att alla håller på olika rätt, så länge man kan svänga för fullt vid en eventuell fara så är det okej..
Jag anser att det är smart att inspektörn inte behöver anmärka på uppenbara saker som tyder på att aspiranten inte tänkt till dock.

Att hålla annat än kvart i 3 på moderna bilar är rent utsagt farligt för en själv.
Gäst 2017-04-30 19:47 ! Citera #
Gäst 2017-04-30

”men min inspektör sa bara att alla håller på olika rätt, så länge man kan svänga för fullt vid en eventuell fara så är det okej..”

Kan svänga fullt vid 1 hand så det är ok?
Gäst 2017-04-30 22:19 ! Citera #
Gäst 2017-04-30
”men min inspektör sa bara att alla håller på olika rätt, så länge man kan svänga för fullt vid en eventuell fara så är det okej..”

Kan svänga fullt vid 1 hand så det är ok?
Vet inte vad hon menade, skriver bara vad hon sa vid min uppkörning...
Gäst 2017-05-02 14:58 ! Citera #
Vad tror ni dem säger om man kör med en hand på ratten på körprovet? Har nämligen som vana att köra med endast en hand medans den andra vilar, förutom i skarpa kurvor och liknande dvs..

Och nej innan jag får en kommentar om det, det är inte ”coolt” att köra med en hand men det är bra mycket skönare och avslappnande än att sitta och köra med två händer stenhårt på ratten. Kör enbart privat så har ingen lärare att fråga.

Mvh.
Nick 2017-05-02 15:27 ! Citera #
Gäst 2017-05-02
Vad tror ni dem säger om man kör med en hand på ratten på körprovet? Har nämligen som vana att köra med endast en hand medans den andra vilar, förutom i skarpa kurvor och liknande dvs..

Och nej innan jag får en kommentar om det, det är inte ”coolt” att köra med en hand men det är bra mycket skönare och avslappnande än att sitta och köra med två händer stenhårt på ratten. Kör enbart privat så har ingen lärare att fråga.

Mvh.
Båda händerna på ratten! Men i övrigt, se till att din andra hand inte vilar och trycker på växelspaken. Risk för onödigt slitage.
Gäst 2017-05-02 23:04 ! Citera #
Nick 2017-05-02
Båda händerna på ratten! Men i övrigt, se till att din andra hand inte vilar och trycker på växelspaken. Risk för onödigt slitage.
Okej, tack för svarat och tipset! Nu gäller det bara att inte glömma av sig när man kör upp då, vore ju ingen höjdare och bli underkänt på något sådant direkt.
Gäst 2017-05-02 23:29 ! Citera #
Japp, båda händerna måste vara på ratten.
Men efter att du har klarat uppkörningen så får du köra och hålla händerna som du vill :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 03:29
7
I dag 03:15
2
I dag 00:20
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov