Start > Körkortsforum > Ecodriving? Hur?

Ecodriving? Hur?

Mikaela 2017-04-23 13:12 ! Citera #
Hejsan!!

Hur lägger man i handbromsen när man kör enligt ecodriving? Sen blir frågan får radion vara på vid ecodriving? Drar det mer då elle?

Tack för alla svar!! <3
Maria 2017-04-23 22:46 ! Citera #
Mikaela 2017-04-23
Hejsan!!

Hur lägger man i handbromsen när man kör enligt ecodriving? Sen blir frågan får radion vara på vid ecodriving? Drar det mer då elle?

Tack för alla svar!! <3
Varför ska du lägga i handbromsen när du kör?
Den används bara när du har parkerat och ska inte användas under körning..

Visst kan du ha radion på, men vid en eventuell uppkörning så skulle jag gärna inte ha den påslagen för att då höra bättre vad inspektören säger.. Ja både radio, AC och värme drar extra bränsle, det drar c:a mellan 10-20% mer bränsle..
Nick 2017-04-24 09:27 ! Citera #
Maria 2017-04-23
Varför ska du lägga i handbromsen när du kör?
Den används bara när du har parkerat och ska inte användas under körning..

Visst kan du ha radion på, men vid en eventuell uppkörning så skulle jag gärna inte ha den påslagen för att då höra bättre vad inspektören säger.. Ja både radio, AC och värme drar extra bränsle, det drar c:a mellan 10-20% mer bränsle..
Nja, att säga att radion drar bränsle är falskt. Den drar el. Sedan det faktum att el kräver energi är en sak, men detta är batteriets uppgift, vilken laddas m.h.a. generator när bilen körs (läs på om induktion).

Man behöver naturligtvis inte ha AC eller extravärme om det inte behövs. I uppkörningen kommer bilen högst sannolikt vara utrustad med en auto-funktion, så inget du behöver bekymra dig om.

I övrigt, ecodriving handlar om att du släpper gasen (motorbromsar) och hoppar växlar när situationen tillåter, väljer vägar med få stopp och jämnare fart osv. Som ovan sa, inget med parkeringsbroms.
Pontus 2017-07-22 19:13 ! Citera #
”Nja, att säga att radion drar bränsle är falskt. Den drar el. Sedan det faktum att el kräver energi är en sak, men detta är batteriets uppgift, vilken laddas m.h.a. generator när bilen körs (läs på om induktion).

Man behöver naturligtvis inte ha AC eller extravärme om det inte behövs. I uppkörningen kommer bilen högst sannolikt vara utrustad med en auto-funktion, så inget du behöver bekymra dig om.

I övrigt, ecodriving handlar om att du släpper gasen (motorbromsar) och hoppar växlar när situationen tillåter, väljer vägar med få stopp och jämnare fart osv. Som ovan sa, inget med parkeringsbroms.”

Gammal tråd jag vet 8-)


Vart skulle elen komma ifrån? Alla som har kollat under motorhuven på en bil och kan identifiera generatorn ser att den är remdriven. Vad driver remmen? Jo, motorn. Att dra runt en rem innebär en belastning på motorn och kräver således drivmedel. AC-kompressorn är också remdriven, när man stänger av ACn så frihjular kompressorn och utgör då ingen belastning på motorn. I min bil kan jag se varvtalet på tomgång ändra sig när man leker med olika elkonsumenter som tex helljus och kupefläkten. :)
Nick 2017-07-25 12:14 ! Citera #
Pontus 2017-07-22
”Nja, att säga att radion drar bränsle är falskt. Den drar el. Sedan det faktum att el kräver energi är en sak, men detta är batteriets uppgift, vilken laddas m.h.a. generator när bilen körs (läs på om induktion).

Man behöver naturligtvis inte ha AC eller extravärme om det inte behövs. I uppkörningen kommer bilen högst sannolikt vara utrustad med en auto-funktion, så inget du behöver bekymra dig om.

I övrigt, ecodriving handlar om att du släpper gasen (motorbromsar) och hoppar växlar när situationen tillåter, väljer vägar med få stopp och jämnare fart osv. Som ovan sa, inget med parkeringsbroms.”

Gammal tråd jag vet 8-)


Vart skulle elen komma ifrån? Alla som har kollat under motorhuven på en bil och kan identifiera generatorn ser att den är remdriven. Vad driver remmen? Jo, motorn. Att dra runt en rem innebär en belastning på motorn och kräver således drivmedel. AC-kompressorn är också remdriven, när man stänger av ACn så frihjular kompressorn och utgör då ingen belastning på motorn. I min bil kan jag se varvtalet på tomgång ändra sig när man leker med olika elkonsumenter som tex helljus och kupefläkten. :)
I annat fall hade man brutit mot termodynamikens första huvudsats. Det behöver man inte öppna motorhuven för att förstå.

Men bara för att något indirekt skapar en belastning innebär inte nödvändigtvis att det är en stor belastning. Faktum är att radions effektutveckling inte sällan blir strax under 20 W, vilket i princip gör radions energiförbrukning försumbar ur ett ecodrivings perspektiv.

AC:n är visserligen mer intressant än radion - men det hör till saker som man kan påverka något - om - man vill. Det är fortfarande inte i närheten av det som kan påverkas med sitt körsätt.

I regel bör man i första hand ändra sitt körsätt - här har vi den största boven. Kontrollera rätt lufttryck i däck och annat som kan medföra ökat luftmotstånd, etc. Sedan kan man, om man verkligen vill, titta på saker som AC förbrukning. Det är t ex mer effektivt att låta ett fönster vara öppet upp till omkring 50 km/h, dvs. i stadstrafik. Därefter vinner fördelarna med AC.

Men återigen - vi tittar verkligen på hur nyttan kan maximeras här. I ecodriving tittar man inte på en glasbit i ett hörn utan attackerar det allvarliga problemet.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo