Så jag hörde någon snacka om detta på ett annat forum och det lät något som detta:
Om det finns en spärrlinje på båda sidorna av vägen och en bil vill stanna till höger på någon av sidorna så är detta OK om avståndet är minst 2,1 meter? (Bilen fungerar som den ska)
Hur kan det vara OK då jag måste köra över spärrlinjen som du inte får korsa, om du inte verkligen måste.
Jag kanske har missuppfattat detta.
Om man inte vet sånt här så bör man läsa på mer om de allmänna parkeringsreglerna. Det är förbjudet parkera eller annars stanna för på- eller avstigning eller lastning på flera platser, bl.a. inom ett spärrområde eller på en väg längs en så kallad spärrlinje utan streckad linje på fordonets sida, såvida inte det är minst tre meter brett mellan fordonet och den heldragna linjen.
Det måste väl vara för att inga andra fordon skall tvingas köra över den heldragna linjen då det är förbjudet att köra över en sån linje. Det är dock naturligtvis tillåtet att korsa en heldragen linje om nödvändigt för att kunna passera, om en fordonsförare skulle felparkera exempelvis genom att stanna eller parkera längs en spärrlinje, eftersom det finns en undantagsregel som tillåter en fordonsförare att (med särskild varsamhet) köra över heldragen körfältslinje eller annars köra till vänster om heldragen mittlinje, om nödvändigt för att kunna passera något fast hinder eller vid in- och utfart till och från en fastighet (eller i de fall heldragna linjen har en streckad linje målad på den sida fordonsföraren färdas på).