Start > Körkortsforum > Backa runt hörn på uppkörning

Backa runt hörn på uppkörning

Gäst 2017-04-04 21:18 ! Citera #
Hej!

Antar att de flesta har fått backa runt hörn på uppkörning.

1. Hur nära vill de oftast att man skall vara till kanten? Vad är godkänt / acceptabelt? Som att parkera (dvs runt 15 cm) eller som när man ska vända?

2. Om man får svängradien lite för stor, går det bra att då backa rakt in snett mot trottoarkanten (eller vad det nu är? och då rätta upp bilen, så att man kommer tillräckligt nära?

Tack :)
Gäst 2017-04-04 21:20 ! Citera #
”rakt in snett” är lite motsägande, menar att man backar in närmre kanten och sen rätar upp.
Jimmy 2017-04-04 23:24 ! Citera #
Jag gjorde 2 uppkörningar, fick ingen parkering i huvud taget, bara landsväg, motorväg och stadskörning, hon jag skulle köra upp med var sen och jäkligt stressad kanske därför jag slapp det. Övrig körning gick bra, inte en anmärkning alltså 100% godtjänt, lite överraskade kanske. Lycka till med ditt kort
Gäst 1 2017-04-05 11:51 ! Citera #
Jimmy 2017-04-04
Jag gjorde 2 uppkörningar, fick ingen parkering i huvud taget, bara landsväg, motorväg och stadskörning, hon jag skulle köra upp med var sen och jäkligt stressad kanske därför jag slapp det. Övrig körning gick bra, inte en anmärkning alltså 100% godtjänt, lite överraskade kanske. Lycka till med ditt kort
Du hade ju garanterat ett parkeringsmoment eftersom du måste stanna bilen när du har kört klart ;)
Sedan beskriver du bara en av dina uppkörningar, vad kuggade du på första gången?

Själv fick jag backparkera mellan 2 bilar på Ica Maxi´s parkering, fickparkera inne i centrum där jag körde upp, backa runt hörn och parkera som vanligt när man kör in i parkeringsrutan.
Allt gick jättebra och jag klarade min första uppkörning på första försöket :)
Gäst 2017-04-05 12:11 ! Citera #
Jag slapp backa runt något hörn, inte heller någon av mina kompisar fick göra det vad jag vet. Fick däremot backparkera in i vanlig ruta. Sen måste du såklart parkera bilen på Trafikverkets parkering när du är klar.
Morbid 2017-04-05 13:22 ! Citera #
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar och jag vet inte vad som är godkänt eller ej. Men å andra sidan så kollar man runt i forumet och läser vad andra skriver så kuggar du inte för ett litet småfel utan det är isåfall om du skulle kunna orsaka fara för andra eller dig själv i trafiken, eller om dom helt enkelt märker på dig att du absolut inte kan backa överhuvudtaget och behöver lära dig det innan du får körkort, i vilket fall dom skulle ha rätt isåfall.

Kör du på körskola eller privat? Isåfall boka en körning och snacka med din lärare och fråga vad som är acceptabelt och inte, om du kör privat så är det bara ut och köra och öva lite extra på att backa så att du får in tekniken! :)

Hoppas mitt svar var till lite nytta iallfall!
Förarprövaren 2017-04-05 18:46 ! Citera #
Hej!
På min blogg, Uppkörningsbloggen, har jag skrivit om att backa runt hörn. Här är ett utdrag ur texten:

Det enda manövreringsmoment som alltid ingår på ett körprov är backning. Backningen måste inte vara runt ett hörn. Inspektören kan välja att låta dig backa i samband med t.ex. parkering. Även om du fått godkänt på din första uppkörning och är tillbaka för ett omprov kommer du, i någon form, få visa att du kan backa.

En del tycker det är löjligt att man ska backa på ett körprov, men faktiskt så är det ett väldigt viktigt moment att behärska. Jag menar, du kommer någon gång under ditt körkortsliv att hamna i en situation där du inte har något annat val än att backa. En backning med sväng, t.ex. runt ett gatuhörn, ger gott utslag på om du behärskar backning något så när.

Vad backning runt hörn inte är:...”

Läs mer om detta och annat via länken nedan:

https://uppkorningblog.com/?s=backa
Gäst 2017-04-06 00:30 ! Citera #
Förarprövaren: Precis det svaret man behövde. Tack! :)
Förarprövaren 2017-04-06 06:36 ! Citera #
Gäst 2017-04-06
Förarprövaren: Precis det svaret man behövde. Tack! :)
Varsågod!
http://uppkorningblog.com
Gäst 2017-04-06 13:58 ! Citera #
Jag fick backa runt hörn på min uppkörning?. Jag fick också ett stoppmål, ”backa tills du är parallellt med stenen”. Du ska vara så nära kanten som behövs. Är det snövallar kan du inte köra allt för nära. Kommer du fel ska du rätta på backningen men då måste du ha god uppsikt annars kuggar du på säkerhet.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 03:29
7
I dag 03:15
2
I dag 00:20
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor