Uppsikt bakåt
Idag körde jag upp, igen.. Det var inte ”så mycket” kvar att anmärka på nu. Hade jobbat jättemycket på att inte bli uppstressad och få tunnelseende, så det gick bättre än innan, men det var inte riktigt i hamn. Jag trodde faktiskt det skulle kunna bli godkänt. Gjorde inga för mig uppenbara fel. Hon sade efteråt att det märktes att jag var stressad, och det tillskrev hon lite grejer med växlingen, så det lade hon ingen stor vikt vid, men hon det jag föll på var uppsikten bakåt, bruk av speglar i god tid inför rondeller och dylikt. Jag upplevde inte att jag inte hade koll bakåt, kollade speglarna och döda vinkeln, men kanske inte tillräckligt ofta eller tydligt då. Nu finns det en uppkörningstid om två dagar, i en mindre stad jag känner väl dessutom, men jag jobbar då och det verkar gå åt skogen med att få någon att byta pass med mig. Och nej, jag kan inte fejksjukskriva mig, det går inte. Och sen är ju frågan om det ens är lämpligt att köra upp så tätt igen. Men efter denna tiden finns det ingenting på rimligt avstånd från mig på nästan två månader. Det blir alltså att göra teoriprovet en tredje gång. Det drar ut så förbannat långt på tiden det här. Jag har skrivit teorin två gånger nu, fått 63 och 60. Jag har varit helt sjukt nervös på tidigare uppkörningar, idag tyckte jag att jag kände mig lugn men inspektören sade ändå att hon märkte att jag var jättenervös. Jag vet inte vad f-n jag ska göra ärligt talat. Hur oerhört perfekt måste det vara? Folk ute i trafiken kör ju långt ifrån perfekt sen... Depp:/
Nästan ingen kör perfekt i trafiken, men hon tyckte väl att du var en trafikfara för att du inte kollade tillräckligt mycket. Då kan hon inte godkänna dig med gott samvete.
Det är unga som skapar allra flest trafikolyckor redan som det är, och de vet dom.
Mmm. Jag är inte superung, 32. Började med det här projektet förra året. Jag tyckte jag hade koll bakåt, men jag protesterar ju inte mot hennes bedömning. Det är bara så förbaskat svårt. Det är jättesvårt att hitta en uppkörningstid som inte krockar med mitt jobb. Det är jättesvårt att hitta körlektioner som inte krockar med mitt jobb. Jag har lagt så oerhört mycket tid och energi på det här, och det känns så fullkomligt knäckande hur jag aldrig kommer i mål. Idag var jag i alla fall närmare målet än tidigare.
Nästa gång klarar du det, föreställ att du sitter själv i bilen på uppkörningen, så gjorde jag. Du kör desurom med ditt eget körkort på slutprovet i och med att dom plockar bort övningskylten på bilen. Ett tips är att träna på god framförhållning.
Var det din andra uppkörning, själv kuggade jag min uppkörning sist tog det hårt då jag gjorde många tabbar jag ej brukar göra man blir så jäkla nervös. Jag tror jag tänker för mycket på saker som kan göra att jag failar medans jag kör att körningen inte blir automatiserad.
Bara att tuffa på. Fundera på om du ska byta körlärare - någon med nya ögon som kanske är bättre på att lära ut finliret och slipa på dom sista detaljerna?
Körde själv upp idag i Sollentuna (första gången). Blev underkänd för småsaker. Bla. för körning i cirkulationsplats där inspektören inte höll med om hur min körlärare lärt ut, att jag körde för defensivt på huvudled (under hastigetsbegränsning) samt för lite flyt in i cirkulationsplatser med bra sikt och lite trafik (dvs hade kunnat köra in med högre hastighet och inte tappat för mycket fart innan). Sollentuna har näst lägst andel godkända förarprov i hela Sverige enligt nationell statistik från Trafikverket (för närvarande ligger andelen godkända förarprov på 38%, endast Kalmar är sämre).
Jag klarade det!!!
//ts
Senaste foruminläggen
Rubrik