Har manuell bil men vill ta för Automat
Oktober 2015-Juli 2016 så övningskörde jag. Jag gjorde till och med 2 uppkörningar. Jag körde manuell bil då. Det gick inge vidare för mig. Att köra med manuell bil är bara inget för mig. Teorin gick bra ändå. Klarade båda men inte själva körningen.
Sedan började jag att studera upp betyg så det här med körkortet rann ur sanden. Nu har jag inte kört på 8 månader.
Nu vill jag börja att ta upp övningskörningen igen. Men denna gång vill jag enbart övningsköra med Automatbil och ta körkort för det också.
Problemet är att våran egen bil är manuell. Svärmors bil (henne övningskörde jag med) är också manuell. Så ska jag ta körkort för Automat blir det ju enbart lektioner på en körskola. Pengar är dock inget problem.
Hur skulle ni ha gjort?
Min man stöttar mig men vill nog helst såklart att jag ska ta manuellt körkort. Men jag känner verkligen att jag hellre vill ha Automat.
Jag känner mig så vilsen i det här....
Vad är problemet med manuell bil då?
Det är generellt sett smartare att ta för detta. Annars är väl ditt alternativ att enbart köra på trafikskola.
Om ni inte har för avsikt att köpa en automatbil, eller om en kompis kan hjälpa till med handledarskap, som kör automat dvs.
Det låter ”fel” att säga det, men jag hade sånna problem med att växla. Det blev för mycket och många moment samtidigt. Jag kände att jag inte riktigt hade bra kontroll i körningen då.
Ja vi vill köpa Automatbil på senare sikt, men kanske inte just nu. Men om några år så.
Mannen vill delvis ha Automat men han är så nöjd med den bil vi har nu därför vill han ju inte sälja den. Det förstår jag ioförsej.
Ja jag får nog börja med att köra enbart på trafikskola. Får väll köra ett par lektioner där och sedan en eventuell intensivkurs i sommar.
Har ni ingen kortare bra rundtur med många svängar och mindre trafik på?
Då kan man bara nöta in växlingen och köra många varv. Nyckeln är att träna ofta.
Jag förstår att en del helt enkelt inte klarar det där extramomentet av olika skäl. Om du verkligen känner så, go for automat.
Det kanske hjälper att veta - varför - man skall växla och göra de olika stegen? Det största pedagogiska misstaget, som också är det vanliga, är att man ger ut instruktioner vid utlärning. D.v.s. - enbart - instruktioner. Människor är inte maskiner och jobbar därför inte effektivt på detta sätt. Man kan bara köra och nöta in saker, och inte ha någon aning varför man gör dem... Visst, det funkar - men inlärningen blir betydligt mer effektiv om man vet - varför - man skall göra dem.
Be din trafiklärare förklara lite allmänt om detta. Men återigen, om det verkligen känns hopplöst så är nog automat det rätta.
Senaste foruminläggen
Rubrik