Hur gör ni när ni ska svänga vänster i en tvåfilig rondell?
Det jag är mest osäker på är när jag ska byta fil inne i rondellen? Blir osäker på vart jag ska byta fil..Brukar kolla döda vinkeln och sen byta . Men blir liksom stressad
Du byter till högerfilen en bit innan du skall svänga ur cirkulationsplatsen, bl a för att vara mer tydlig för andra trafikanter vart du skall samt att du inte får problem när du väl svänger av (någon annan kanske blockerar i högerfilen).
Se
https://youtu.be/uQLtVOveNn8?t=8m51s om den kanske hjälper.
Såhär har jag fått lära mig:
- Blinka vänster när du kör in i rondellen och välj inre ringen.
- Kolla speglar och läget successivt.
- När du är i höjd med mittlinjen på vägen INNAN den du ska svänga av på, så kollar du speglar och döda vinkeln igen, blinkar och byter till yttre ring - då blockeras den vägens utfart så att de inte kan köra ut och hindra ditt byte.
- Sväng av på vägen du ska in på
Det jag gjorde fel i början, var att jag kollade, blinkade och bytte för sent, så att det kommit ut bilar från vägen innan den jag skulle svänga ut på eftersom de trodde jag skulle vara kvar i innerringen. Dessutom hade jag dålig överblick över hela situationen bakåt/framåt, så då kunde en bil ”plötsligt dyka upp” snett bakom i fältet intill utan att jag var beredd på det.