Start > Körkortsforum > Avsökning/uppsikt/fokus

Avsökning/uppsikt/fokus

Gäst 2016-12-23 10:25 ! Citera #
Vad har ni för rutiner för att inte missa någonting? Har ni nån rutin t.ex att vid varje korsning/påfart aktivt kolla efter skyltar för att se ”vad gäller här”? Hur mycket av er uppmärksamhet lägger ni då på det kontra trafik i rörelse? Jag känner lite att jag t.ex om jag ska skynda mig över vägen för att det kommer bilar, men just nu om jag kör nu så hinner jag fint - då kan jag missa en skylt i en stressad situation (dvs det hände till landsväg från typ leråker under uppkörningen - känner liksom inte alls att jag lyckas fokusera ordentligt under uppkörningen och ta in allt:( ).

Hur bedömer ni om ni hinner köra/vända eller om ni ska vänta tills mötande passerat? Finns det ngn regel för hur man ska tänka? Jag har inte haft något problem med det privat precis, men på uppkörningen hejdades jag en gång och väntade på ett ställe jag tydligen kunde kört en annan gång.

Vid cirkulation eller korsning, hur kollar ni? Är det typ vänster, höger med passerande bil, vänster igen: kör? Om det kommer in en bil i en stor cirkulationsplats, som ska åt ert håll, men det finns utrymme att komma in framför den, ska man ändå vänta? Fick intrycket att jag skulle flyta in bättre i en lucka/inte stanna i onödan på första uppkörningen, fick sen ingripande på andra när jag skulle köra, då tyckte inte den inspektören jag hade utrymme för det.

Kommer avsökningsrutinerna bli bättre bara av att köra mer? Och hur f-n lyckas jag fokusera på själva uppkörningen..

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov