Start > Körkortsforum > Döda vinkeln o cirkulation

Döda vinkeln o cirkulation

Gäst45 2016-12-17 09:41 ! Citera #
Hej,

Vid vänstersväng i 2 filig cirkulation. Ska man helst byta till högerfilen innan man svänger av? Eller kan man gå från innerfilen direkt ut i avfarten? (Förutsatt att man blinkar höger i tid)

När man tittar i döda vinkeln på högersida. I 2 filig cirkulation exempelvis. Om man har en inspektör som sitter bredvid en i bilen. Ska man titta ungefär bakom hans nacke. Eller ska man titta ut där bakpassagerarna sitter? Liksom vilken ruta ska man titta ut genom?
Gäst 2016-12-18 07:33 ! Citera #
Min körskole lärare lärde mig att byta till högerfilen innan du kör ut ur rondellen, angående döda vinkeln vet jag inte hur jag ska svara, kolla så att du ser bara, det behöver inte vara ett speciellt fönster sålänge du ser att det är fritt som vanligt bara och på uppkörningen se till att överdriva när du kollar för att visa den du kör upp med att du faktiskt tittar.
Gäst 2016-12-18 12:43 ! Citera #
Gäst 2016-12-18
Min körskole lärare lärde mig att byta till högerfilen innan du kör ut ur rondellen, angående döda vinkeln vet jag inte hur jag ska svara, kolla så att du ser bara, det behöver inte vara ett speciellt fönster sålänge du ser att det är fritt som vanligt bara och på uppkörningen se till att överdriva när du kollar för att visa den du kör upp med att du faktiskt tittar.
Varför ska man överdriva?
Dom ser gott och väl att du tittar utan att du överdriver ditt tittande..
Det var bara ett löjligt svar från dig!!
Gäst 2016-12-18 13:03 ! Citera #
När du passerat avfarten innan den du ska av blinkar du, kollar döda vinkel (du vrider huvudet så mycket du kan utan att vrida kroppen), byt fil...
Gäst 2016-12-18 14:19 ! Citera #
Har lärt mig att man ska titta i d vinkeln blinka o sen titta igen. Är det säkraste?
Gäst 2016-12-18 15:30 ! Citera #
Ja du kollar alltid överallt innan du blinkar men du kollar döda vinkel ordentligt både innan o efter för att vara säker

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest