Start > Körkortsforum > Hjälp tack,

Hjälp tack,

Gäst 2016-12-06 21:57 ! Citera #
Hej!
Har uppkörning snart och har en del frågor

1. Med tanke på att det är ganska halt ute, tror ni att jag kan kugga på att jag kör lite långsammare än vad man ska, speciellt inom tätbebyggt eftersom jag vill vara säker på att jag ska hinna bromsa (på ett säkert sätt) om det behövs? Ska jag isånnafall berätta det för personen jag kör upp med?

2. Kan man kugga om man inte kan fickparkera? Det verkar ju helt absurt då det värsta som kan hända om man har körkort och inte kan fickparkera är att man får hitta en annan parkering.

3. Vad ska man tänka på när man kör upp? Främst nära korsningar, övergångsställen samt cirkulationsplatser.

4. Måste jag sakta ner nära ett övergångsställe även fast jag har kollat så att det inte finns någon gående?
Gäst 2016-12-06 22:38 ! Citera #
Gäst 2016-12-06
Hej!
Har uppkörning snart och har en del frågor

1. Med tanke på att det är ganska halt ute, tror ni att jag kan kugga på att jag kör lite långsammare än vad man ska, speciellt inom tätbebyggt eftersom jag vill vara säker på att jag ska hinna bromsa (på ett säkert sätt) om det behövs? Ska jag isånnafall berätta det för personen jag kör upp med?

2. Kan man kugga om man inte kan fickparkera? Det verkar ju helt absurt då det värsta som kan hända om man har körkort och inte kan fickparkera är att man får hitta en annan parkering.

3. Vad ska man tänka på när man kör upp? Främst nära korsningar, övergångsställen samt cirkulationsplatser.

4. Måste jag sakta ner nära ett övergångsställe även fast jag har kollat så att det inte finns någon gående?
1) Anpassa hastigheten till väglag.

2) ja, det är fullt möjligt att kugga om du inte klarar fickparkeringen. Men om du har kört bra i övrigt och klarat andra parkeringstyper så har de nog överseende.

3) Kör som du brukar, högerregeln, cirkulationsplatser - visa hänsyn, likaså vid övergångsställe

4) Nej. Har du klart och tydligt sett att ingen kommer så varför ska du bromsa?
Gäst 2016-12-06 22:52 ! Citera #
Gäst 2016-12-06
1) Anpassa hastigheten till väglag.

2) ja, det är fullt möjligt att kugga om du inte klarar fickparkeringen. Men om du har kört bra i övrigt och klarat andra parkeringstyper så har de nog överseende.

3) Kör som du brukar, högerregeln, cirkulationsplatser - visa hänsyn, likaså vid övergångsställe

4) Nej. Har du klart och tydligt sett att ingen kommer så varför ska du bromsa?
1) Alltså kan jag inte kugga för att jag kör 40km/h på en 50 väg när det är halt?

2) Känns ju jättekonstigt med tanke på att det inte är en trafikfara?

4) Om det är så att personen jag kör upp med är sur och väldigt petig, ingen som kuggat på det?
gäst 2016-12-07 00:16 ! Citera #
Förklara till dem värför du kör saktare , att du anpassar hastigheten till vägen.
Fickparkering tror jag inte dem använder längre, det jag fick göra på uppkörning var att backa runt hörn och bakparkera får man då också göra.

lite tips.
Gäst 2016-12-07 07:48 ! Citera #
Fickparkering förekommer dock. Tror att det är rätt vanligt på mindre orter. Men även om de är lite tveksamma på kanske din fordonsmanövering sä har du chans att visa att du vet hur bilen fungerar och rör sig.
Gäst 2016-12-07 11:18 ! Citera #
Klart du måste klara fickparkera. Får du det som moment och inte kan det alls / håller på att krocka kommer du inte klara uppkörningen.
Gäst 2016-12-07 12:56 ! Citera #
Fickparkering förekommer visst, både i stor städer och på mindre orter.
Min storebror tog sitt körkort i Södertälje, och där fick han fickparkera.
Jag tog mitt körkort i Katrineholm, och jag åkte på att fickparkera.
Min sambo tog sitt körkort i Flen, och även hon fick fickparkera.

Så kommer man till en uppkörning och inte kan fickparkera när man blir tillsagd att göra det så kommer det tyvärr leda till en kuggning då det visar brister i manövreringsmomentet som man SKA kunna!
Gäst 2016-12-07 14:33 ! Citera #
Som de andra skriver är det klart att en icke lyckad fickparkering kan leda till kuggning. Backning är ett moment som ingår och då kan det vara i form av en fickparkering. Det jag gjorde innan uppkörningen var att träna massor på det, men också hur jag skulle korrigera en failad fickparkering. Sen är ju det viktiga att de ser att man kan tekniken och inte att man gör det perfekt :)
Gäst 2016-12-07 17:38 ! Citera #
Tack för alla svar,

Kan jag säga att jag har gått trafikskola om dom frågar, även fast jag inte gjort det?

Enligt en del jag känner så är det ökad risk till kuggning om du inte har gått då dom vill att du gör det.
Gäst 2016-12-07 17:51 ! Citera #
Gäst 2016-12-07
Tack för alla svar,

Kan jag säga att jag har gått trafikskola om dom frågar, även fast jag inte gjort det?

Enligt en del jag känner så är det ökad risk till kuggning om du inte har gått då dom vill att du gör det.
De lär märka om du inte gått i körskola. Man lär sig grunderna på annat sätt i körskolan.

Jag fickparkerade på min uppkörning i Sthlm. Så det förekommer.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest