Jag har tagit totalt 16 körlektioner samt klarat teoriprovet men kuggade uppkörningen under TRAFIKSÄKERHET OCH BETEENDE när det kommer till att visa goda avsökningsrutiner, kunna identifiera risker i olika trafikmiljöer och situationer, förutse och kunna bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp, samt köra med tillräckliga säkerhetsmarginaler. Vilket jag även misstänker är alla trafiksäkerheten och beteendes underrubriker?
Jag förstår att det handlar om att planera sin körning genom att exempelvis förbereda inför korsningar i god tid så man även får möjlighet att söka av platsen i tid och hålla blicken långt fram, att fantisera ut möjliga faror när man är ute och kör...Något som jag förstår kan ta tid att öva in helt, problemet är att förarprövaren verkar anse mig som för dålig på detta för att få vistas i trafiken på egen hand eftersom det är en så pass viktig grej och det verkar inte gå att läsa någonstans specifikt i böckerna.
Det känns onödigt att ta så mycket fler körlektioner eftersom detta är något jag måste lära mig tänka ut själv, det låter så självklart när jag skriver det nu men det blir svårare i praktiken när jag är ute och kör, som med allt annat är det bara att öva och öva som gäller men det börjar kännas så tröttsamt att åka ut med föräldrarna.. Jag har även svårt att öva då vi bor i ett litet samhälle långt från närmsta stad där de mesta intrycken finns, det ger inte så mycket att åka omkring på landsbygden längre.
Är det någon som kan komma med förslag hur jag ska tänka när jag är ute och kör för att lättare hålla blicken längre fram och få en bättre grundförståelse för samspelet i trafiken så bitarna min körning brister i faller på plats?
Jag tror att en del handlar om att jag var så rädd för att misslyckas då jag verkligen behöver kortet att jag liksom var i en förnekelse, skulle även behöva hjälp med en bättre grundinställning och hur jag ska tänka kring själva uppkörningen, fick rådet av en kompis att tänka att man redan misslyckats för att lätta stressen men jag blev bara förbannad och besviken istället när jag började ana att jag misslyckats så det fungerade inte. Tyckte även att inspektören lät så nonchalant och kall när han sa ¨Då kan du väl åka höger¨ i princip varje korsning och fick mig verkligen att tro/inse att han inte kunnat ge mig godkänt då han var väldigt ouppmuntrande överlag. brukar dom ofta låta så? Jag förstår ju att jobbet inte innefattar att vara snuttefilt till osäkra uppkörare men i alla fall.
Ett annat problem jag har är att jag alltid haft svårt för höger och vänster vilket jag märkte gav körkortsprövaren en uppfattning om att jag var ofokuserad/för nervös ibland kan jag tänka att det är vänster så blinkar jag ändå åt höger exempelvis. jag tänker att det är rätt men det blir ändå fel.. så hopplöst! man får väl komma på egna knep för att komma ihåg. Hur bör man agera om man råkar köra fel på uppkörningen? Precis som att man skulle ha kört i verkliga livet och hitta en plats att vända på eller eventuellt komma runt igen eftersom det ändå handlar om självständig körning?
Har sökt runt en del för att få tips inför uppkörningen och se vad andra kuggat sig på då jag blev så besviken och trodde att jag blivit kuggad vid minsta fel jag gjorde eftersom man hört av andras historier. men även för att förbereda mig mer mentalt inför nästa uppkörning..Jag har förstått att den största viken läggs just vid säker körning och att en del punkter är något man får öva in på egen hand så de sitter korrekt när man väl fått kortet men jag kör i övrigt väldigt bra.
Jag är så rädd att försöka igen eftersom jag fick fysiska besvär på grund av ångest när jag misslyckades men jag måste eftersom jag så gärna vill ha kortet! En del säger att man ska fjäska för inspektörerna eftersom även dem ¨bara är människor¨ men det lär väl inte hjälpa, antingen kan man köra eller så kan man det inte och det är det enda avgörande tror jag. Inser nu att jag kunnat skriva i en evighet i princip men det jag egentligen undrar är om det finns några tips för hur jag ska tänka för att kunna förutse risker, få en ökad förståelse för samspelningen i trafiken, kunna förutse risker, köra med bättre säkerhetsmarginaler m.m... samt hur man på bästa sätt räddar eventuella misstag under uppkörningens gång och vänder dessa till godkända istället för kuggade.
Jag vet att detta kanske inte är svaret du söker. Men det får duga tillsvidare :p
För mig så sa jag kolla längre fram till min hjärna. Sen övade jag på det varje dag när jag körde. Sen blev det mycket bättre
I början höll jag på att köra in i bilar framför för att jag var så långt fram och letade lucka i rondellen i typ 10 sekunder i förväg. Men nu klarar jag att leta lucka utan att köra in i bilen framför för att jag har övat mycket.
Lycka till. Övning ger färdighet.
Varje gång du kör kan du säga skyltarna högt så fort du ser dem. T.ex om du ser att det blir en 50 skylt om 40 meter. Säg det högt så övar du att hitta skyltar och sånt så tidigt som möjligt :-)
Vad ”verkligen behöver” du körkortet till? Du låter ung, det är väldig skillnad på behöva och vilja ha. Om du får extrem press p.g.a du måste ha körkort inom jobbet då förstår jag din sits och press. Annars inte.
Det enda tips jag kan ge generellt är att inte ha bråttom. Oerfarna förare behöver mer tid att bedöma situationer rätt. Speciellt nu på vintern har du en bra ursäkt för segare körning än vanligt och det blir enklare att planera.
Angående att du blinkar höger när du ska vänster låter som ett nybörjarfel. Har du kört mycket bil? Det enda jag kan säga där är att titta ner vilken blinker du har i så att det blir rätt. Om du blinkar fel är det väldigt farligt då folk tror du ska i en helt annan riktning. Inspektörer börjar säkert omedelbart tveka på att du är redo för körkort när du gör ett sånt grundläggande fel.
Väldigt mycket som kan gå knas i din körning låter det som.
Jag vet att detta kanske inte är svaret du söker. Men det får duga tillsvidare :p
För mig så sa jag kolla längre fram till min hjärna. Sen övade jag på det varje dag när jag körde. Sen blev det mycket bättre
I början höll jag på att köra in i bilar framför för att jag var så långt fram och letade lucka i rondellen i typ 10 sekunder i förväg. Men nu klarar jag att leta lucka utan att köra in i bilen framför för att jag har övat mycket.
Lycka till. Övning ger färdighet.
Varje gång du kör kan du säga skyltarna högt så fort du ser dem. T.ex om du ser att det blir en 50 skylt om 40 meter. Säg det högt så övar du att hitta skyltar och sånt så tidigt som möjligt :-)
Jo men det här var absolut ett svar jag sökte, jag förstår att mitt inlägg inte direkt är konkret och lätt att besvara, vill mest ha tips och ideer från alla möjliga vinklar och håll i hopp om att det kan underlätta, även om jag förstår att allt i grund och botten handlar om övning. Så, tack
Vad ”verkligen behöver” du körkortet till? Du låter ung, det är väldig skillnad på behöva och vilja ha. Om du får extrem press p.g.a du måste ha körkort inom jobbet då förstår jag din sits och press. Annars inte.
Det enda tips jag kan ge generellt är att inte ha bråttom. Oerfarna förare behöver mer tid att bedöma situationer rätt. Speciellt nu på vintern har du en bra ursäkt för segare körning än vanligt och det blir enklare att planera.
Angående att du blinkar höger när du ska vänster låter som ett nybörjarfel. Har du kört mycket bil? Det enda jag kan säga där är att titta ner vilken blinker du har i så att det blir rätt. Om du blinkar fel är det väldigt farligt då folk tror du ska i en helt annan riktning. Inspektörer börjar säkert omedelbart tveka på att du är redo för körkort när du gör ett sånt grundläggande fel.
Väldigt mycket som kan gå knas i din körning låter det som.
Ja, jag behöver körkortet inom yrket främst. Ung och ung... Jag är hela 20 år, Så det är väl förvisso ganska ungt.
Jag är medveten om att det låter som en klassisk nybörjar miss, men det är helt enkelt ett hopplöst fel jag råkar göra då och då.. som tidigare nämnt har jag god koll på manövreringen och har kört en del.
Innan uppkörningen var lungt och tänk inte på att det uppkörning snart, tänk på att det en normal dag, och att du skrivit in dig i ny trafikskola (TRAFIKVERKET) och att du snart ska ha en körlektion , kör som vanligt och prata mycket med inspektören brevid dig , så gjorde jag och det gick mer än galant
Det som gäller är iprincip att alltid försöka vara steget före och alltid, när du tex kommer mot en korsning, TIDIGT tänka i huvudet vad det är som är viktigt och vad som gäller. Det är lätt att man sitter och är spänd och stressad, och glömmer bort vad man ska göra och vart man ska titta. Som tidigare talare förut sa; säg till din hjärna vad du ska göra. Om du i teorin vet att du ska titta långt fram och göra en bred avsökning av vägen, repetera det i ditt huvud varje gång du kommer mot en korsning. tänk typ ”Nu kollar jag inre backspegel, yttre backspegel och blinkar. Har jag bra sikt? Om dålig sikt - sänk farten, lägg i ettan, krypkör, samtidigt som jag söker av vägen jag ska ut på. Vänster, höger, död vinkel i den riktning jag ska, sedan ”sista kollen” (tex om du ska svänga höger, kolla död vinkel höger, sedan ”sista kollen” vänster, sen kör”
Kanske lite små-luddigt, men tycker själv att ett bra sätt att pränta in det är att göra så, hela tiden tänka vad jag ska göra. Lätt att man ananrs sitter och ”väntar” för länge, för man koncentrerar sig på bara en sak, som tex att lägga i rätt växel, men man glömmer söka av vägen.
Önskar dig massor med lycka till! Jag tyckte också det var skitsvårt i början, men efter ett tag släppte det. Vet att det är drygt att öva, men det är nog tyvärr enda sättet. Enda knepet är väl att göra sin övning effektiv typ. Avsökning och riskbedömning går ju att göra även i ett mindre samhälle, tänker jag? Kankse blir ett lugnare tempo där också, så du i lugn och ro kan tänka igenom vad du ska göra, så du sedan kan applicera den kunskapen i en mer pressad situation i en stad. Tex om jag kör i ett trångt villaområde där det är mycket hus, trånga gator och högerregel överaltl blir jag ju mer stressad, än om jag kör på ett luftigare ställe med mindre saker att hålla koll på. Gejen är väl att typ tänka hypotetiskt, att även om du kör i välrdens lugnaste område med noll trafik eller farliga situationer, tänka att typ ”okej, men OM det här vore en tungt traffikerad korsning, hur skulle jag bete mig då?” Att låtsas lite typ.
Som mer tillägg till det jag nyss skrev ovan; Min kärlörare har sagt att om jag kör fel på uppkörningen så är det ingen fara, utan jag ska söka upp närmaste ställe att vända, typ. Man kanske kan säga typ ”oj, nu svängde jag fel, ska jag vända?” Just för att få en bekräftelse så läraren inte tycker du ska fortsätta köra ändå. Om man däremot kör fel väldigt mycket så kanske uppkörningsläraren tycker att du kanske är för stressad för att vara redo? För antar att man kör fel kan bero på stress. (vilket som ju är väldigt förståeligt att man är på en uppkörning)
Angående att blinka rätt så brukar jag tänka att jag ”tar med mig blinkersen” i den rikning jag styr ratten. Alltså, svänger jag ratten till höger, så hamnar ju handen så att den lyfter spaken uppåt, alltså så det blinkar höger, och svider jag vänster, hamnar handen så den lyfter den neråt. Hoppas du förstår den mentala bilden!
Jag förstår verkligen din känsla, det är ju helt klart uppstressande och ångestladdat. Vet inte om det funkar att tänka så men, det är ju vanligt att man inte klarar sin första uppkörning, så det är ju inte alls som att du är sämre än någon annan. Själv försöker jag tänka lite ”Om jag behöver flera uppkörningar, vad gör det om hundra år?” Typ. Det är ju jobbigt i nuläget att känna att man ”misslyckas” och att en uppkörning ju är en kostnad, men när du väl har körkortet är det ju över och avklarat. Vet att det kan kännas hopplöst och som att ”jag kommer aldrig få körkort,” men ge inte upp! Tror garanterat du kan klara det tillslut! Vi har väl typ alla varit där Vet att ångesten inte bara är något man kan koppla bort dock och att det helt klart är en svinjobbig faktor
Det som gäller är iprincip att alltid försöka vara steget före och alltid, när du tex kommer mot en korsning, TIDIGT tänka i huvudet vad det är som är viktigt och vad som gäller. Det är lätt att man sitter och är spänd och stressad, och glömmer bort vad man ska göra och vart man ska titta. Som tidigare talare förut sa; säg till din hjärna vad du ska göra. Om du i teorin vet att du ska titta långt fram och göra en bred avsökning av vägen, repetera det i ditt huvud varje gång du kommer mot en korsning. tänk typ ”Nu kollar jag inre backspegel, yttre backspegel och blinkar. Har jag bra sikt? Om dålig sikt - sänk farten, lägg i ettan, krypkör, samtidigt som jag söker av vägen jag ska ut på. Vänster, höger, död vinkel i den riktning jag ska, sedan ”sista kollen” (tex om du ska svänga höger, kolla död vinkel höger, sedan ”sista kollen” vänster, sen kör”
Kanske lite små-luddigt, men tycker själv att ett bra sätt att pränta in det är att göra så, hela tiden tänka vad jag ska göra. Lätt att man ananrs sitter och ”väntar” för länge, för man koncentrerar sig på bara en sak, som tex att lägga i rätt växel, men man glömmer söka av vägen.
Önskar dig massor med lycka till! Jag tyckte också det var skitsvårt i början, men efter ett tag släppte det. Vet att det är drygt att öva, men det är nog tyvärr enda sättet. Enda knepet är väl att göra sin övning effektiv typ. Avsökning och riskbedömning går ju att göra även i ett mindre samhälle, tänker jag? Kankse blir ett lugnare tempo där också, så du i lugn och ro kan tänka igenom vad du ska göra, så du sedan kan applicera den kunskapen i en mer pressad situation i en stad. Tex om jag kör i ett trångt villaområde där det är mycket hus, trånga gator och högerregel överaltl blir jag ju mer stressad, än om jag kör på ett luftigare ställe med mindre saker att hålla koll på. Gejen är väl att typ tänka hypotetiskt, att även om du kör i välrdens lugnaste område med noll trafik eller farliga situationer, tänka att typ ”okej, men OM det här vore en tungt traffikerad korsning, hur skulle jag bete mig då?” Att låtsas lite typ.
Tack så mycket för ditt svar! Jag läste det nu när jag redan klarat uppkörningen! Var betydligt mer förberedd mentalt denna gång genom att ha sökt runt en hel del på nätet mer vad det handla om, fick en förarprövare det klicka betydligt bättre med, värmde upp med en körlektion innan och såg till att bara tänka positiva tankar!