Start > Körkortsforum > 64/65 - så pluggade jag

64/65 - så pluggade jag

Gäst91 2016-12-02 09:05 ! Citera #
Tänkte att jag kunde berätta ungefär hur jag pluggade inför teoriprovet eftersom det gick så pass bra :) klarade även uppkörningen igår på första försöket :)

* Har två körkortsböcker som jag har läst 1-2 gånger i sin helhet. Sen har jag nog läst kapitlen om just körning några fler gånger.

* Har läst igenom teorin på den här sidan i sin helhet några gånger.

* Har gjort alla gratistester jag kunnat hitta på nätet.

* I slutet av september började jag på körskola (körde även privat) och köpte då obegränsad tillgång på proven på elevcentralen. Gjorde ett test på fas A för att se hur jag låg till. De frågorna jag hade fel på kollade jag igenom samt läste på om just de områdena i böckerna. Så fortsatte jag göra för varje test jag gjorde. Läste lite extra på miljö och fordonkännedom eftersom jag tyckte det var rätt tråkigt :p ska tillägga att jag alltid även kollade på frågorna jag hade svarat rätt på för en del hade jag givetvis känt mig lite osäker på även fast jag svarade rätt.

* Jag skrev ner alla uträkningar man ska kunna i mobilen så jag kunde nöta dem.

* När jag har åkt med nån annan eller åkt buss har jag tittat mycket på skyltar och tänkt på vilka regler som gäller.

* Har kollat på videor på youtube. Caroli rekommenderas starkt!

Ungefär så pluggade jag och det var väl i slutet av sommaren jag började plugga på allvar. Hade provet för en vecka sen så har sett till att ha mycket tid.
Jonas 2016-12-02 12:21 ! Citera #
Fint du lagt upp det, men som sagt alla har olika inlärningsmetoder. För vissa kanske det räcker att läsa boken en gång, och andra måste helt enkelt läsa böckerna 2-4 gånger innan dem fått in det. Det är vad man prioriterar här i livet. Man får inte tänka ”det här hinner jag imorgon så jag spelar dator idag” Då går det åt helvete.

Men son du sa, att köra frågor på massa olika hemsidor är toppen då alla har olika frågor men allt hänger ihop. Man ska lära sig hur man ska tänka i just den situationen.
Gäst91 2016-12-02 12:32 ! Citera #
Ja exakt, det var därför jag la upp mitt sätt. För att visa på hur JAG gjorde. Jag kanske har gjort något som nån annan inte har tänkt på. Meningen med inlägget var att ge tips, inte för att säga ”så här gör du för att klara teorin”.

Så jag håller med dig till punkt och pricka, allt handlar om hur man prioriterar och hur man själv lär sig bäst :)
K 2017-01-26 11:52 ! Citera #
Nyfiken på det här: * Jag skrev ner alla uträkningar man ska kunna i mobilen så jag kunde nöta dem. Har du kvar dom? :D
Gäst 2017-01-26 15:57 ! Citera #
Finns här på hemsidan.
Gäst 2017-01-27 14:20 ! Citera #
K 2017-01-26
Nyfiken på det här: * Jag skrev ner alla uträkningar man ska kunna i mobilen så jag kunde nöta dem. Har du kvar dom? :D
Trodde faktiskt att jag hade raderat det, men det fanns kvar :)

Reaktionssträckan:
Stryk sista siffran i hastigheten, multiplicera med reaktionstiden (1 sek) och multiplicera med 3.

Bromssträckan:
Stryk nollan i hastigheten, multiplicera siffran med sig själv och multiplicera sedan med 0,4.

Alkohol:
Volym ren sprit = volymprocenten * volymen i cl * 0,025

Exempel:
Hur mycket starksprit (40 %) motsvarar 50 cl folköl med 3,5 volymprocent alkohol?

Lösning: 3,5 * 50 * 0,025 = 4,38 ? 4 cl

Hur mkt man tjänar per mil i min och sek när man ökar farten:
(36000/X)-(36000/Y) x=lägre farten y=högre

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo