Start > Körkortsforum > Lite hjälp

Lite hjälp

Lmao 2016-12-01 23:05 ! Citera #
Hej! Har uppkörning i västerås om ca. 10 dagar och har lite frågor.

Jag har kört till och från sen jag var ca. 16, alltså 3 år sedan. Jag känner mig otroligt trygg när jag är ute på vägen men är fortfarande väldigt orolig över att inte klara uppkörningen.

Ska köra upp automat och har för mig att det då kommer vara en volvo v60 som jag kommer köra upp med, det är en bil jag aldrig kört förut men tänker att det inte kan vara så jättestor skillnad på att köra den jämfört med då mina föräldrars Lexus.

Men under säkerhetskontrollen, vad vill dom att jag ska göra då? Och får man göra lite fel här och där så länge felen inte är en trafikfara?

Mvh
Gäst 2016-12-01 23:08 ! Citera #
Ja, du får göra småfel. Säkerhetskontrollen är ganska enkel, de ber dig kolla en eller två saker bara sen gör du det och inget annat. Om du är osäker på bilen får du titta i manualen. Jag körde oxå automat men med körskolans bil så jag kunde den. Lycka till.
Gäst 2016-12-02 07:11 ! Citera #
Lmao 2016-12-01
Hej! Har uppkörning i västerås om ca. 10 dagar och har lite frågor.

Jag har kört till och från sen jag var ca. 16, alltså 3 år sedan. Jag känner mig otroligt trygg när jag är ute på vägen men är fortfarande väldigt orolig över att inte klara uppkörningen.

Ska köra upp automat och har för mig att det då kommer vara en volvo v60 som jag kommer köra upp med, det är en bil jag aldrig kört förut men tänker att det inte kan vara så jättestor skillnad på att köra den jämfört med då mina föräldrars Lexus.

Men under säkerhetskontrollen, vad vill dom att jag ska göra då? Och får man göra lite fel här och där så länge felen inte är en trafikfara?

Mvh
Sök på säkerhetskontroll på youtube så visar de hur man gör allt som kan komma. Men du får bara 1 grej av kanske 40 grejer du kan kolla.
Gäst 2016-12-02 10:05 ! Citera #
Va försiktig med att göra för många fel. Om du gör ett fel kan inspektörn bli misstänksam om att du ej vet hur du ska göra. Sen kan han testa dig flera ggr på det och om du bara gör samma fel kan du bli kuggad även om det inte blir trafikfarligt.
Gäst 2016-12-02 12:18 ! Citera #
Gäst 2016-12-02
Sök på säkerhetskontroll på youtube så visar de hur man gör allt som kan komma. Men du får bara 1 grej av kanske 40 grejer du kan kolla.
Det stämmer inte, det är inspektören som avgör hur många saker du ska visa.
Vissa kan bara få en sak, medans andra kan få göra 2-4 saker.
Själv fick jag visa alla lampor samt öppna motorhuven och peka ut olika vätskor.
Gäst 1 2016-12-02 23:18 ! Citera #
Jag fick också göra fler saker på säkerhetskontroll testet vid min uppkörning.
Fick börja med att kolla däcken, sedan visa hur broms och styrservon skulle genomföras.
Som avslutning fick jag sätta på vindrutetorkarna och spola rent framrutan :)

Körde upp i Eskilstuna
Gästish 2016-12-03 00:44 ! Citera #
När jag körde upp i västerås så berrätta trafikinspektörn att dem tolerera små fel, som exempel lägga blinkers för tidigt och sånt, men vissar du att du är en trafikfara, så kuggar ju man självklart
Gäst 2016-12-03 15:33 ! Citera #
Okej, kommer köra upp mitt på dagen, ca kl 3 en måndag. Lär det vara svårt?
Som sagt så är jag ju trygg bakom ratten, men är rädd för att jag inte tänker på saker som dom är hårda vid.

Kommer självklart alltid anpassa hastigheten, sakta in vid övergångsställen osv. men är det något annat man ska tänka på?

Såg även säkerhetskontroll videon, det var ju inte alls så farligt. Och instruktören bör ju låta dig bli bekväm med bilen innnan du kör.
Gäst 2016-12-03 15:35 ! Citera #
Döda vinkeln i rondell / cykelöverfart
gäst 2016-12-03 18:06 ! Citera #
Gäst 2016-12-03
Okej, kommer köra upp mitt på dagen, ca kl 3 en måndag. Lär det vara svårt?
Som sagt så är jag ju trygg bakom ratten, men är rädd för att jag inte tänker på saker som dom är hårda vid.

Kommer självklart alltid anpassa hastigheten, sakta in vid övergångsställen osv. men är det något annat man ska tänka på?

Såg även säkerhetskontroll videon, det var ju inte alls så farligt. Och instruktören bör ju låta dig bli bekväm med bilen innnan du kör.
Du kommer att köra under rusningtrafik vid 3-5 , jag skulle nog boka en tid runt 10-1 , för att man som nybörjare ska ha stora marginaler och försöka undvika att köra i tätt trafik från början, men ,men det finns folk som klarar det

OBS BARA ETT TIPS JAG GER DIG 8-) 8-) 8-)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest