Start > Körkortsforum > Kuggade

Kuggade

Gäst 2016-11-14 14:43 ! Citera #
Kuggade idag för att inspektören ansåg att jag kom för hastigt till cirkulationsplats, när jag kom på andra växeln och motorbromsade. Han ansåg att jag borde ha ettans växel i innan korsningen. Jag hade väjningsplikt men skulle såklart stanna ifall det behövdes när jag väl kom fram, men jag tyckte att det var konstigt att jag skulle ha ettans växel och inte kunde ha tvåan. Hade jag behövt stanna hade jag självklart fått börja från ettans växel.
Jag undrar om någon har varit med om något liknande, eller vad ni anser är rätt att göra. Tacksam för hjälp
O 2016-11-14 14:57 ! Citera #
Gäst 2016-11-14
Kuggade idag för att inspektören ansåg att jag kom för hastigt till cirkulationsplats, när jag kom på andra växeln och motorbromsade. Han ansåg att jag borde ha ettans växel i innan korsningen. Jag hade väjningsplikt men skulle såklart stanna ifall det behövdes när jag väl kom fram, men jag tyckte att det var konstigt att jag skulle ha ettans växel och inte kunde ha tvåan. Hade jag behövt stanna hade jag självklart fått börja från ettans växel.
Jag undrar om någon har varit med om något liknande, eller vad ni anser är rätt att göra. Tacksam för hjälp
Kuggade på precis samma saker förra veckan. Fattar inte heller.
Abbe 2016-11-14 20:59 ! Citera #
Hmm fattar inte helt, var du påväg in i en korsning typ en t-korsning? Om det är en T-korsning och det är typ 50km/h väg så kan tvåans växel vara för fort om det är skymt, då kan man rulla i ettan fram till korsningen. Men har aldrig hört att man ska ha i ettan när man ska in i en rondell. Kan det vara så att inspektören menade att du kunde ha kört långsammare för att hitta en öppning i rondellen så att slipper stanna.
Gäst 2016-11-14 23:19 ! Citera #
Abbe 2016-11-14
Hmm fattar inte helt, var du påväg in i en korsning typ en t-korsning? Om det är en T-korsning och det är typ 50km/h väg så kan tvåans växel vara för fort om det är skymt, då kan man rulla i ettan fram till korsningen. Men har aldrig hört att man ska ha i ettan när man ska in i en rondell. Kan det vara så att inspektören menade att du kunde ha kört långsammare för att hitta en öppning i rondellen så att slipper stanna.
Det hela beror lite på hur rondellen ser ut, det finns faktiskt rondeller som har dolda synfält.
Det finns en sådan i den stad där jag bor, då ligger det hus och höga buskar tätt intill, så det är omöjligt att se om det kommer bilar från den ena sidan. Där måste man ha ettans växel i, visst kan man chansa att komma körandes på 2;an, men det är inte speciellt trafiksäkert :)
Abbe 2016-11-15 00:03 ! Citera #
Gäst 2016-11-14
Det hela beror lite på hur rondellen ser ut, det finns faktiskt rondeller som har dolda synfält.
Det finns en sådan i den stad där jag bor, då ligger det hus och höga buskar tätt intill, så det är omöjligt att se om det kommer bilar från den ena sidan. Där måste man ha ettans växel i, visst kan man chansa att komma körandes på 2;an, men det är inte speciellt trafiksäkert :)
Jo så är det, jag håller med
Gäst 2016-11-15 06:47 ! Citera #
Abbe 2016-11-14
Ursäkta, råkade skriva cirkulationsplats när jag skulle skriva gatukorsning. Det var 40km/h väg, anser du att man borde ändå växla till ettan?
Förarprövaren 2016-11-15 10:59 ! Citera #
Hej!
För en tid sedan skrev jag ett inlägg om körning i korsningar. Jag tar upp hur detta bedöms och vad du behöver förstå. Läs gärna! Obs det finns många fler matnyttiga ämnen att ta del av på bloggen.
https://uppkorningblog.com/2016/06/07/korsningar/
Gäst 2016-11-15 13:17 ! Citera #
Gäst 2016-11-15
Ursäkta, råkade skriva cirkulationsplats när jag skulle skriva gatukorsning. Det var 40km/h väg, anser du att man borde ändå växla till ettan?
Även där beror det som sagt på hur det ser ut runt omkring korsningen. Ligger det hus eller nått annat i vägen som blockerar ditt synfält? Om så är fallet så ska du växla ner till 1:an för att hinna kolla så att det inte kommer någon medtrafikant. Om så är fallet så gjorde din inspektör helt rätt i att kugga dig du då inte tänkte tillräckligt mycket på trafiksäkerheten.

Men om det däremot var en öppen korsning som gör att man kan se långt åt alla håll ifall det kommer bilar, ja då är jag av en annan åsikt. Sedan kan det även vara så att du kom fram till en korsning som är en huvudled, då har du väjningsplikt, och det kan då i vissa fall vara säkrast att växla ner till 1:ans växel.
eyboss 2016-11-15 13:27 ! Citera #
Gäst 2016-11-14
Han tyckte nog de var skymd sikt och därför skulle du gå ner på ettan, kolla själv nästa gång
Gäst 2016-11-15 18:46 ! Citera #
Förarprövaren 2016-11-15
Hej!
För en tid sedan skrev jag ett inlägg om körning i korsningar. Jag tar upp hur detta bedöms och vad du behöver förstå. Läs gärna! Obs det finns många fler matnyttiga ämnen att ta del av på bloggen.
https://uppkorningblog.com/2016/06/07/korsningar/
Tack så mycket

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov