Man ska inte motorbromsa
Min körskole lärare lärde mej det här närmar du dej en korsning med rödljus ska du först släppa gasen i god tid så du kan motorbromsa lite sedan bromsar du ner farten till typ 20 och lägger i 2an och fortsätter rulla fram mot rödljuset med kopplingen nere och sedan antingen stannar du eller så blir de grönt o du kan köra
Detta ska va eco drive också.
blev lite förvånad då jag hört att man helst ska undvika att trampa ner kopplingen innan svängar
Det du just beskrev att släppa gasen och växla ned är motorbromsning
Om du håller ned koppling och har 2:ra växel i så motorbromsar du inte!
Du måste släppa upp kopplingen för att bilen ska börja motorbromsa.
Och nej, du ska inte hålla nere kopplingen vid sväng, alla växling ska redan vara klar när du kommer fram till korsningen där du ska svänga.
Fick faktiskt lära mig det också, så jag är livrädd nu när jag väl ska köra upp.
men MÄRK skillnaden!
- Jag fick lära mig att hålla nere kopplingen när vi kommer mot ett rödljus för att lätt kunna rulla iväg igen utan att få motorstopp på tvåan.
- Självklart inte vid sväng, det ska vara klart. Växlingen ska alltid vara klar innan man ska iväg igen, vare sig det är rondell eller sväng. Men just det här när man saktar ner i ett rödljus så sa min lärare att hålla nere kopplingen längre. Vilket inte alls känns bra i slutändan.
Om du ser att det är rött vid trafikljuset så kan du ju motorbromsa på vägen fram, men om du måste stanna helt så är bäst att ha 1:an i och kopplingen nedtryckt..
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget