Start > Körkortsforum > Ta automat istället för manuel…

Ta automat istället för manuell?

Mar 2017-02-12 11:59 ! Citera #
Gäst 2017-02-12
De flesta arbeten kräver manuellt körkort
Hur menar du flesta arbeten? få arbeten kräver körkort överhuvudtaget. Det är bara yrkesförare.
Jobbat i 15 år utan körkort. Nu har firman flyttat så därför behöver jag körkort och då fungerar automat bra
Mar 2017-02-12 12:28 ! Citera #
Har även en bekant som jobbar för bring och även jobbat för postens och har kört automat
Gäst 2017-02-12 13:08 ! Citera #
Gäst 2017-02-12
De flesta arbeten kräver manuellt körkort
Nja de stämmer inte riktigt, en fördel att ha manuellt vist, men om man läser platsbanken på AF under kraven står det oftast ett krav på körkort inte specifikt manuellt...

Men att inneha manuellt är helt klart en fördel, då många företag har olika bilar, fins tex inte en automat tillgängligt just den dagen man skal utföra ett jobb blir de ju helt klart ett dilemma..
Gäst 2017-02-12 19:28 ! Citera #
Gäst 2017-02-12
Nja de stämmer inte riktigt, en fördel att ha manuellt vist, men om man läser platsbanken på AF under kraven står det oftast ett krav på körkort inte specifikt manuellt...

Men att inneha manuellt är helt klart en fördel, då många företag har olika bilar, fins tex inte en automat tillgängligt just den dagen man skal utföra ett jobb blir de ju helt klart ett dilemma..
Det där med att det inte står vissa krav på AF sida är bara för att den specifika frågan kan komma under jobb intervjun istället. Det råkade min bror ut för, han hade också bara automatkort, och när han vart kallad till intervju så frågade dom honom på plats om han hade körkort, Ja svarade han, har du för manuell eller automat frågade dom då. Automat svarade han.. Jaha, vilken otur, vi säker folk som kan köra manuella bilar då vi bara har sådana bilar..

Och detta skedde 2-3 gånger på raken när han sökte jobb, så han vart så sne så han uppgraderade sitt automatkort till manuellt körkort.. Sedan fick han fast anställning vid första intervjuen efter det :D
Gäst 2017-02-13 11:39 ! Citera #
Gäst 2017-02-12
Det där med att det inte står vissa krav på AF sida är bara för att den specifika frågan kan komma under jobb intervjun istället. Det råkade min bror ut för, han hade också bara automatkort, och när han vart kallad till intervju så frågade dom honom på plats om han hade körkort, Ja svarade han, har du för manuell eller automat frågade dom då. Automat svarade han.. Jaha, vilken otur, vi säker folk som kan köra manuella bilar då vi bara har sådana bilar..

Och detta skedde 2-3 gånger på raken när han sökte jobb, så han vart så sne så han uppgraderade sitt automatkort till manuellt körkort.. Sedan fick han fast anställning vid första intervjuen efter det :D
En anekdot bevisar inget. Låter för övrigt påhittat.
Gäst 1 2017-02-13 13:32 ! Citera #
Gäst 2017-02-13
En anekdot bevisar inget. Låter för övrigt påhittat.
Tro vad du vill om det inlägget, men jag har hört samma sak från andra som suttit i samma situation som ”Gäst” beskrev här.. Visserligen är det några år sedan när automat inte var allt för vanligt, men det kan nog ske än i dag skulle jag tro.
Lauf 2017-05-03 11:42 ! Citera #
Ta körkort för manuell växellåda. Ingen arbetsgivare kommer specifikt köpa automatväxlad bil för just dig.
Gäst 2017-05-03 13:29 ! Citera #
Lauf 2017-05-03
Ta körkort för manuell växellåda. Ingen arbetsgivare kommer specifikt köpa automatväxlad bil för just dig.
Jag håller med!!!

När man ändå är igång med sitt körkortstagande så varför inte ta för manuell på en gång??
Blir ju bara dyrare i längden om man först ska ta automat för att några år senare behöva betala ännu mera pengar för att man vill häva spärren som man har...
Sossi 2018-03-14 19:54 ! Citera #
Gäst 2016-11-04
Håller med, varför ta automat nu när det inte är växlingen som är dit problem? E de då inte lite onödigt att ta en ny uppkörning om du vill satsa på Manuel i framtiden.. Detta eviga prat om ”att i framtiden kommer alla bilar vara automatiska” är något av en myt som cirkulerat i evigheter..

Om du tex inte har en bil när du väl tagit körkortet å satsar på att hyra, så har näst intil alla uthyrningsföretag/bensinstationer fler manuela inne än automat, automater är dessutom dyrare att hyra..

Plusset med Manuel är dessutom att dom är billigare, pålitligare ”då automater lättare kan gå sönder pga felväxlingar” man kan dessutom bogsera en Manuel bil vilket inte går med automat, samt den lilla detaljen att med manuellt körkort får du köra alla bilar å således inte blir låst.. Kämpa vidare istället!
Jag har automat körkort, men jag fundera på att ta Manuel körkort, men jag har en fråga, vad händer om jag kuggar? Får jag fortsätta köra med automater eller vad händer?????
Gäst 2018-03-14 21:42 ! Citera #
Sossi 2018-03-14
Jag har automat körkort, men jag fundera på att ta Manuel körkort, men jag har en fråga, vad händer om jag kuggar? Får jag fortsätta köra med automater eller vad händer?????
Ja det är klart att du får fortsätta köra en automat :lol: :lol: :lol:
Uppkörningen gäller ju en manuell växlad bil, eller hur?
Så varför skulle dom ta bort ditt automatkörkort då? Den uppkörningen har du ju redan klarat, och dom kan ju inte ta ifrån dig nått som du redan har klarat av :D :D :D :D

Det enda som händer är att du måste boka ett nytt körprov för en manuell växlad bil...

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo