Hej, jag är 18 år själv och har övningskört cirka ett år, känner mig ganska bekväm vid ratten. Har aldrig riktigt haft dessa problem som du beskriver men kan förstå att vissa har svårt med dessa småsaker.
mina tips till dig:
1: Tänk på att när du kör upp vill de att du skall köra så
miljövänligt som möjligt, dvs -
motorbromsa. Du tvingar dig själv att
växla ned för att motorbromsa. ( vanesak, sitter förmodligen som en smäck efter någon vecka )
2: (R) 1 3 5
2 4 (R) Detta måste man förmodligen bara träna in. Kan kanske hjälpa till en början att tänka (utgår ifrån att du ligger på ettan) ”Rakt ned - 2an. Upp, höger, upp - 3an. Rakt ned - 4an. Upp, höger,upp 5an. ( Det är i stort sett bara två rörelser. Träna när du inte sitter vid ratten. ( Tänk även här på att senare när du är säker på positioneringen utav växlarna att man skall tänka på miljön och hoppa över växlar. Tex
Ettan, Tvåan, fyran... eller - Ettan, Trean, Femman. )
3: Öva på en tom parkering och verkligen kolla i speglarna
överdrivet mycket, gör sedan samma sak på större vägar, till slut kommer även detta att bli en vana.
4: Tänk på att bilen ska kunna ”slappna av” så mycket som möjligt. Det ska inte låta / kännas trögt att köra bilen. Du skall inte behöva ”tänka” vilken växel som passar bäst. Du ska
känna vilken växel som passar.
5:Förarstolen ställer du in så du har en bekväm ställning utan problem att trycka ned broms / koppling i golvet.
Hoppas detta hjälpte, lycka till!