Start > Körkortsforum > Avancerade rondell frågor

Avancerade rondell frågor

ey b0ss 2016-10-12 14:57 ! Citera #
Ok vi tar den klassiska mardröms rondellen vid vägvärket maffian i kuggentuna (sollentuna).
om jag står och väntar på att hitta en lucka och en annan bil som gör samma sak fast på avfarten till vänster om mej.
det blir tomt i rondellen samtidigt.
vem åker först? jag antar att det är han på avfarten till vänster om mej för att han antagligen får en lucka lite innan mej eftersom han är mer åt vänster än mej.
eller kör vi båda samtidigt? och då menar jag att jag kör in så att han på avfarten till vänster inte behöver bromsa för mej i rondellen.

en till fråga samma rondell, om jag och bil X kommer till rondellen samtidigt jag.
vi säger att det är 4 avfarter på rondellen.
alltså jag kommer från första avfarten och bil X kommer från tredje avfarten.
alltså vi kommer in i rondellen mittemot varandra.
är det ok om vi båda kör in samtidigt? med marginalen att ingen behöver bromsa för varann.
hur blir de om rondellen är liten eller stor?

mvh EY BOSS!!
Gäst 2016-10-12 17:19 ! Citera #
1. Ni åker samtidigt, det finns inget som hindrar detta eftersom du som ligger i högerfältet ska in i högerfältet och den som ligger i vänsterfältet ska in i vänsterfältet.

Det är olämpligt att lägga sig i t.ex. högerfältet innan en rondell och sedan åka rakt in i vänsterfältet i rondellen, så gör man helt enkelt inte (om klockan inte är 3 på natten och du är den enda på vägen).

2. I rondellen som du pratar om finns det nästan alltid gott om bilar. Om det finns en rimligt stor lucka så ska du ta dig in i den. Detta gäller i alla rondeller. Självklart blir marginalerna mindre om du kör i en liten rondell.

Om du ser en lucka som du hinner köra in i utan att skrämma andra trafikanter ska du ta den. Det är självklart svårt att bedöma som övningsförare vad som är en tillräckligt stor lucka (detta ska man dock kunna göra) och om man hinner in i den eller inte. Om andra bilar tutar eller blir tvungna att bromsa för dig så är luckan för liten.
ey b0ss 2016-10-12 22:21 ! Citera #
Gäst 2016-10-12
1. Ni åker samtidigt, det finns inget som hindrar detta eftersom du som ligger i högerfältet ska in i högerfältet och den som ligger i vänsterfältet ska in i vänsterfältet.

Det är olämpligt att lägga sig i t.ex. högerfältet innan en rondell och sedan åka rakt in i vänsterfältet i rondellen, så gör man helt enkelt inte (om klockan inte är 3 på natten och du är den enda på vägen).

2. I rondellen som du pratar om finns det nästan alltid gott om bilar. Om det finns en rimligt stor lucka så ska du ta dig in i den. Detta gäller i alla rondeller. Självklart blir marginalerna mindre om du kör i en liten rondell.

Om du ser en lucka som du hinner köra in i utan att skrämma andra trafikanter ska du ta den. Det är självklart svårt att bedöma som övningsförare vad som är en tillräckligt stor lucka (detta ska man dock kunna göra) och om man hinner in i den eller inte. Om andra bilar tutar eller blir tvungna att bromsa för dig så är luckan för liten.
Ok tack för svar på tvåan.

men ettan missuppfattade du
.
frågan handlade om olika påfarter till rondellen .inte om körfälten du kör in i.
tänk dej en rondell den har ju oftast 4 påfarter/avfarter.
om jag och bil 2 står still och väjar för trafiken i rondellen sen när de blir en lucka eller blir tomt vill ju båda åka samtidigt . ”är det ok? eller ska jag väja istället för att vi båda kör ut samtidigt
ey b0ss 2016-10-12 22:26 ! Citera #
ey b0ss 2016-10-12
Ok tack för svar på tvåan.

men ettan missuppfattade du
.
frågan handlade om olika påfarter till rondellen .inte om körfälten du kör in i.
tänk dej en rondell den har ju oftast 4 påfarter/avfarter.
om jag och bil 2 står still och väjar för trafiken i rondellen sen när de blir en lucka eller blir tomt vill ju båda åka samtidigt . ”är det ok? eller ska jag väja istället för att vi båda kör ut samtidigt
Rondell med 4 påfarter.
jag och bil2 väjar för trafik i rondellen samtidigt , bil 2 står på påfarten till vänster om mej.
kör vi då båda ut samtidigt eller ska jag väja för bil 2 eftersom han står på påfarten till vänster om mej.
hur blir det om rondellen är liten eller stor eller om rondellen är enfilig eller tvåfilig
Gäst 2016-10-13 19:13 ! Citera #
ey b0ss 2016-10-12
Rondell med 4 påfarter.
jag och bil2 väjar för trafik i rondellen samtidigt , bil 2 står på påfarten till vänster om mej.
kör vi då båda ut samtidigt eller ska jag väja för bil 2 eftersom han står på påfarten till vänster om mej.
hur blir det om rondellen är liten eller stor eller om rondellen är enfilig eller tvåfilig
Mitt svar gäller fortfarande. Om det finns plats (du hindrar inte trafik inne i rondellen) ska du köra in i den.

Om vi pratar om rondellen vid trafikverkets kontor i Sollentuna så finns det gott om plats för både dig och bilen till vänster att köra in i rondellen samtidigt. Det finns ingen regel som säger att du eller den till vänster har rätt att köra först.

Om det händer i en väldigt liten rondell så brukar det lösa sig naturligt eftersom den till vänster troligtvis kommer hitta en lucka före dig.
M 2016-10-13 20:36 ! Citera #
Tänk inte så mycket så går det bättre. Du ser hur den andre reagerar.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo