I fredags kuggade jag tyvärr min första uppkörning i Jakobsberg, klarade teorin samma dag med 59 poäng så det var kul! Det jag kuggade på var Uppsikt och Trafikbeteende, vilket jag håller med om såklart. Allt annat hade jag grönt på, så inspektören sa att det var tuffa besked att ge då jag i övrigt kör väldigt bra men har alldeles för dålig uppsikt (döda vinkeln ex).
Dock körde vi inte ”klart” utan han bad mig åka tillbaka redan efter ca 15 min, vilket var lite konstigt då jag kanske har andra fel som han inte lyckades snappa upp? :/ Aja... Han kanske såg direkt att det är just uppsikt som jag är dålig på, förhoppningsvis!
Nu har jag bokat en ny tid som är nästa vecka och jag är ute varje dag och tränar på just uppsikt, vid körfältsbyte, gatukorsningar, vid cykelpassage/cykelöverfart, övergångsställen, helt enkelt varje gång jag för mitt fordon i sidled. Jag kör privat med min fästman som är jätteduktig och han tar mig dels till Sundbyberg området och tränar och självklart runt Järfälla området. Jag kollar även som en galning i alla speglar hela tiden haha!
Min fråga är nu; har ni andra tips på hur jag ska klara min andra uppkörning? Tacksam för svar!
Helt sjukt, jag kuggade på exakt samma sak på första uppkörningen. Låter som att din fästman gör rätt i att ta dig till sumpan, svåra vägar med hastighet och enkelriktad här o var så de är smart att han tar dig dit. träna som du gör med uppsikt/avsökning så kommer det nog gå bra på andra. jag kollade väldigt noga i alla speglar, hade rörlig blick framåt och hade blicken långt fram och satt inte o stirrade på bilen framför mig, sen var jag väldigt noga med döda vinkeln höger/vänster och tog det på andra
Kuggat på precis samma sak, fast i Sollentuna. Det som hjälpte mig var att övningsköra massor mer med min pojkvän, plus att jag bokade in körlektion även och gick igenom det jag kuggade på med min körlärare. Sen ännu mer övningskörning privat, och särskilt i det område jag skulle köra upp på! Men överlag; köra, köra köra..
Sen ”lossnade” det tillslut.
Och körkortet var mitt!:-)
Kuggat på precis samma sak, fast i Sollentuna. Det som hjälpte mig var att övningsköra massor mer med min pojkvän, plus att jag bokade in körlektion även och gick igenom det jag kuggade på med min körlärare. Sen ännu mer övningskörning privat, och särskilt i det område jag skulle köra upp på! Men överlag; köra, köra köra..
Sen ”lossnade” det tillslut.
Och körkortet var mitt!:-)
Vad kul, tack för tipsen och grattis till körkortet, måste fan klara det på andra!
Helt sjukt, jag kuggade på exakt samma sak på första uppkörningen. Låter som att din fästman gör rätt i att ta dig till sumpan, svåra vägar med hastighet och enkelriktad här o var så de är smart att han tar dig dit. träna som du gör med uppsikt/avsökning så kommer det nog gå bra på andra. jag kollade väldigt noga i alla speglar, hade rörlig blick framåt och hade blicken långt fram och satt inte o stirrade på bilen framför mig, sen var jag väldigt noga med döda vinkeln höger/vänster och tog det på andra
Jag körde också i Jakobsberg och fick exakt som dig hon sa att jag körde bra men hade brist på att kolla extra planera mer i förväg . Ska boka en gång till men är så nervös redan att jag blir skuggad igen . Undrar ifall de kolla endast på vad man hade brist och kan det påverka om man har bara fel i en punkt och inte flera ??!!
Jag körde också i Jakobsberg och fick exakt som dig hon sa att jag körde bra men hade brist på att kolla extra planera mer i förväg . Ska boka en gång till men är så nervös redan att jag blir skuggad igen . Undrar ifall de kolla endast på vad man hade brist och kan det påverka om man har bara fel i en punkt och inte flera ??!!
Det är självklart helt upp till dig men har du funderat på att övningsköra lite till för att förbättra din planering innan du kör upp igen? Då behöver du ju inte oroa dig om du kan planering helt när du kör upp nästa gång.
När du kör upp igen kommer de kolla på alla provpunkter på nytt, inget sparas från tidigare uppkörningar. Fast du kommer inte behöva utföra säkerhetskontroll igen eftersom du redan har gjort detta.
I fredags kuggade jag tyvärr min första uppkörning i Jakobsberg, klarade teorin samma dag med 59 poäng så det var kul! Det jag kuggade på var Uppsikt och Trafikbeteende, vilket jag håller med om såklart. Allt annat hade jag grönt på, så inspektören sa att det var tuffa besked att ge då jag i övrigt kör väldigt bra men har alldeles för dålig uppsikt (döda vinkeln ex).
Dock körde vi inte ”klart” utan han bad mig åka tillbaka redan efter ca 15 min, vilket var lite konstigt då jag kanske har andra fel som han inte lyckades snappa upp? :/ Aja... Han kanske såg direkt att det är just uppsikt som jag är dålig på, förhoppningsvis!
Nu har jag bokat en ny tid som är nästa vecka och jag är ute varje dag och tränar på just uppsikt, vid körfältsbyte, gatukorsningar, vid cykelpassage/cykelöverfart, övergångsställen, helt enkelt varje gång jag för mitt fordon i sidled. Jag kör privat med min fästman som är jätteduktig och han tar mig dels till Sundbyberg området och tränar och självklart runt Järfälla området. Jag kollar även som en galning i alla speglar hela tiden haha!
Min fråga är nu; har ni andra tips på hur jag ska klara min andra uppkörning? Tacksam för svar!
På trafikskolan fick vi lära oss att titta i speglarna och döda vinkeln i en viss ”rytm” så att man faktiskt fäster blicken liksom och hinner säga ”etthundratjugo” i huvudet. Det låter distraherande kanske, men det är det inte, det gör bara att man kommer in i det och det är helt 110% uppenbart för inspektören att man tittar ordentligt.
Jag (som skrev inlägget) har min andra uppkörning i Jakobsberg nu på onsdag. Jag är rätt så nervös, men positivt inställd. Jag har kört med min fästman och även med min bror (två olika bilar), båda tycker att jag kör riktigt bra och att jag verkligen har tagit till mig feedbacken från min första uppkörning.
Jag har övningskört väldigt mycket privat och har tränat på att titta så mycket jag kan, tittar döda vinkeln varje gång jag kör in/ut ur en rondell, vid cykelöverfart/cykelpassage/övergångsställe, vid avfart/påfart på motorväg, vid körfältsbyte, tittar döda vinkeln varje gång jag för mitt fordon i sidled helt enkelt samtidigt som jag ungefär varje 5 sekund tittar på hastighetsmätaren, backspegeln och sidospeglar. Tittar även i backspegeln innan jag ska bromsa, samt när jag kör ut på en huvudled och behöver komma upp i fart så kontrollerar jag trafiken bakom mig.
Är det något annat jag ska tänka på när det gäller uppsikt och rörlig blick? Jag har efter varje lektion haft så djävulskt ont i nacken för att jag tittar så mycket haha!
Det är självklart helt upp till dig men har du funderat på att övningsköra lite till för att förbättra din planering innan du kör upp igen? Då behöver du ju inte oroa dig om du kan planering helt när du kör upp nästa gång.
När du kör upp igen kommer de kolla på alla provpunkter på nytt, inget sparas från tidigare uppkörningar. Fast du kommer inte behöva utföra säkerhetskontroll igen eftersom du redan har gjort detta.
Stämmer det verkligen att man inte behöver utföra en säkerhetskontroll igen? Jag hade för mig att man ska göra det oavsett då de inte har tidigare information om VAD du behövde kontrollera under den förra säkerhetskontrollen?