Hej!
Har uppkörning om en vecka, har kört 5-6 ggr med körskola och väldigt mkt med min pappa.
Men jag har inte övat så mycket på att vända förutom backa runt hörn.
Om han ber mig att vända, vart bör jag göra det? Har ni tips ?
Hur vill dom helst att jag vänder?
Åka in i en liten väg? U-sväng? Saxvändning?
Din inspektör kommer meddela dig vilken slags vändning du ska göra..
Själv fick jag både backa runt hörn, och göra en saxvändning.
Så var beredd på att det mesta kan komma.
Men har du övat tillräckligt och är redo för körkort så kommer du greja det galant
Det är just det du ska kunna, bedömma vad som är sälrast beroende på vart du befinner dig. De kan säga tex ”vänd på lämpligt ställe”, ser du då en parkering lite längre fram är det en ide att åka in där, vänd aldrig där det är tex barn...
#1. If you have not done the practice on turn in the road ”vändning manövrering”, kindly do it, otherwise you will be tensed before and during the test which will affect the test/uppkörning, may be result in fail.
#2. On main road ( speed limit 90) , use U turn method. other methods are not allowed. Usually the inspector point out the parking area and will ask you to do the vändning from there. The maneuver must be 100 % safe!
#3. On road in a residential area, if the road is wide enough and it is suitable, use U turn method otherwise use 3 point ”sexvändning” method.
#4. You may be asked to turn the car in the T-junction ” tre vägskorsning”
#5. You can find very nice videos on you tube, its very easy to learn it.
If you don’t understand any inspector’s instruction ask him/her to explain more clearly. It will help you to do the maneuver easily.
Good luck !!
P.S. Please do correct me if i have written anything wrong here.
Hej!
Har uppkörning om en vecka, har kört 5-6 ggr med körskola och väldigt mkt med min pappa.
Men jag har inte övat så mycket på att vända förutom backa runt hörn.
Om han ber mig att vända, vart bör jag göra det? Har ni tips ?
Hej!
Det räcker med att du kan backa runt hörnet. Inspektören jag körde med tog mig till landsväg och bad mig vända om för att vi skulle tillbaks, jag backade runt hörnet och körde tillbaka. Blev godkänd.