Ok jag förstår är de två körfält och man köra rakt fram ska man ligga i högerfilen.
eller så ska man välja den filen som passar bäst ens mål.
och om man byter fil för mycket blir man väl också kuggad
hur gör jag för att inte bli kuggad?
jag blev kuggad på min uppkörning för att jag bytte till vänsterfilen en gång.
een till fråga när man svänger vänster i en rondell vill dem ju att man byter körfält till det högra innan du åker ut ur rondellen så att du hamnar på höger körfält efter rondellen.
om jag inte gör det och tex byter fil till högerfilen efter jag kommit ut ur rondellen blir jag kuggad då?
Min körskollärare sa alltid att får du panik över det där med filerna i en rondell när du kör upp, kör hela rondellen i högerfil. Han menade att det kan man inte kuggas för, däremot kan man kuggas om man inne i rondellen byter vid fel tillfälle eller på ett sånt sätt att annan trafik störs.
Om du kör rondellen i vänsterfil, för att du inte ska ut första eller andra, utan tredje eller fjärde, och skiter I at byta fil innan du ska ut ur rondellen så är ju risken stor att du bromsar upp trafiken i högerfilen som helt plötsligt ska ge plats till dig. Öva istället på rondeller tycker jag, så att du inte ens behöver oroa dig för att göra fel när du kör upp. Du blir mindre nervös om du vet att du helt enkelt behärskar filbyte i rondellen istället för att du ska förlita dig på att inspektören förlåter andra knep.