Start > Körkortsforum > Att ligga i högerfilen

Att ligga i högerfilen

ey b0ss 2016-10-10 12:27 ! Citera #
Ok jag förstår är de två körfält och man köra rakt fram ska man ligga i högerfilen.
eller så ska man välja den filen som passar bäst ens mål.
och om man byter fil för mycket blir man väl också kuggad

hur gör jag för att inte bli kuggad?

jag blev kuggad på min uppkörning för att jag bytte till vänsterfilen en gång.

een till fråga när man svänger vänster i en rondell vill dem ju att man byter körfält till det högra innan du åker ut ur rondellen så att du hamnar på höger körfält efter rondellen.

om jag inte gör det och tex byter fil till högerfilen efter jag kommit ut ur rondellen blir jag kuggad då?
ey b0ss 2016-10-10 12:29 ! Citera #
ey b0ss 2016-10-10
Ok jag förstår är de två körfält och man köra rakt fram ska man ligga i högerfilen.

een till fråga när man svänger vänster i en rondell vill dem ju att man byter körfält till det högra innan du åker ut ur rondellen så att du hamnar på höger körfält efter rondellen.

om jag inte gör det och tex byter fil till högerfilen efter jag kommit ut ur rondellen blir jag kuggad då?
Btw när jag svängde vänster i rondellen vred jag inte hela huvet när jag skulle köra ut från rondellen och då säger han att jag inte kolla döda vinkeln men de gjorde jag visst. man blir ju less.
Gäst 2016-10-12 22:19 ! Citera #
ey b0ss 2016-10-10
Btw när jag svängde vänster i rondellen vred jag inte hela huvet när jag skulle köra ut från rondellen och då säger han att jag inte kolla döda vinkeln men de gjorde jag visst. man blir ju less.
Överdriv lite extra under uppkörningen så att dem verkligen ser och förstår att du är medveten om att du ska kolla - plus att dem är vana och har mer erfarenhet än vad du har. De allra flesta kuggar inte folk för skojs skull. Fick du underkänt så ansåg han väl kanske inte att du tittade tillräckligt noga.

Att byta fil bara för att, eller vid ett dumt tillfälle kan man säkert kugga på också. Det är klart att det kan vara smart att byta om man vet att man skal ligga i vänster sväng för att svänga längre fram. När jag körde upp så förstod jag ju på inspektören att jag skulle byta fil när han sa, medan jag var i högerfil, att nu ska du vänster längre fram och han sa det tidigare än vad han hade behövt. Det var ju för att se till att jag skulle få tid att planera min körning och byta fil. Därför gjorde jag det... annars hade jag inte bytt. Vet inte om det svarar på din fråga?
Gäst 2016-10-12 22:26 ! Citera #
ey b0ss 2016-10-10

Min körskollärare sa alltid att får du panik över det där med filerna i en rondell när du kör upp, kör hela rondellen i högerfil. Han menade att det kan man inte kuggas för, däremot kan man kuggas om man inne i rondellen byter vid fel tillfälle eller på ett sånt sätt att annan trafik störs.

Om du kör rondellen i vänsterfil, för att du inte ska ut första eller andra, utan tredje eller fjärde, och skiter I at byta fil innan du ska ut ur rondellen så är ju risken stor att du bromsar upp trafiken i högerfilen som helt plötsligt ska ge plats till dig. Öva istället på rondeller tycker jag, så att du inte ens behöver oroa dig för att göra fel när du kör upp. Du blir mindre nervös om du vet att du helt enkelt behärskar filbyte i rondellen istället för att du ska förlita dig på att inspektören förlåter andra knep.
ey b0ss 2016-10-13 15:00 ! Citera #
Hej tack för alla svar dem var bra :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor