Start > Körkortsforum > Ettans växel får bara köras ti…

Ettans växel får bara köras till 2 billängder?

Jenny 2016-09-15 14:47 ! Citera #
Hejsan, läser lite i min bok och kollar på klippen i boken och rätt var det är så säger en trafikskolelärare att man bara för köra två billängder med ettans växel?

Är det sant?

Tänker att man måste gasa på som satan för att komma upp i 2500 varv?

Åker man längre med ettans växel så räknades det inte som eco?
Förarprövaren 2016-09-15 18:08 ! Citera #
Jenny 2016-09-15
Hejsan, läser lite i min bok och kollar på klippen i boken och rätt var det är så säger en trafikskolelärare att man bara för köra två billängder med ettans växel?

Är det sant?

Tänker att man måste gasa på som satan för att komma upp i 2500 varv?

Åker man längre med ettans växel så räknades det inte som eco?
Det blir väldigt tekniskt att prata x antal billängder, men det ligger något i det. Ettans växel är endast till för att få rull på bilen, inte för att köra på (om du förstår hur jag menar?). Det krävs inte mer än högst två billängder för att få nog fart på bilen så det går att peta i tvåan. Men sitt för Guds skull inte och måtta: Hur långt har jag kört nu, en eller två eller tre billängder? Har du läst stycket om billängder så har du förstått principen: Få rull på bilen och växla sedan upp!

Ingen trafikinspektör (om vi ”växlar” (ursäkta vitsen) till en körprovskontext) underkänner din körning pga att du kör tre billängder på ettans växel! Däremot ska du inte köra för långt på ettans växel varje gång du ska starta från stillastående, då det är dåligt ur miljösynpunkt. Ett sådant beteende räknas in i din övriga körning och kan i värsta fall vara det som avgör till din nackdel.
http://uppkorningblog.com

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor