Start > Körkortsforum > Accelaration

Accelaration

Kille 2016-09-08 14:22 ! Citera #
Hejsan alla!

Jag vet att man måste accelerera så snabbt som möjligt om man kör in på en landsväg eller på en påfart till motorväg men om man t.ex redan kör på en 60km/h landsväg och kommer fram till en hastighetsskylt som visar 90km/h ska man då accelerera lugnt och säkert med nuvarande växelval till 90km/h eller ska man växla ner en växel eller kanske två och accelerera snabbt till 90km/h?

Känns ju så onödigt att accelerera snabbt till 90km/h när alla redan kör 60km/h och man inte utgör en fara för andra.

Tack på förhand.
Gäst 2016-09-08 17:09 ! Citera #
Personligen skulle jag inte växla ned, det är ett extra moment som tar tid.

Dessutom blir det sällan bra att köra i 60 km/h och växla ned till exempelvis trean. När jag kör 60 km/h brukar jag ofta ligga i femmans växel och kan enkelt få en tillräckligt snabb acceleration upp till 90 km/h i denna växel. När jag har nått till 90 skulle jag sedan gå till sexans växel.

Din acceleration måste vara bestämd men du måste inte trycka plattan i mattan. Det är relativt sällan i trafiken som man måste växla ned bara för att kunna utföra en snabbare acceleration. Nedväxling bör du bara göra när du saktar ned för att hålla en lägre hastighet eller om du stöter på en brant backe som kräver en lägre växels extra kraft.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest