Start > Körkortsforum > Kuggad

Kuggad

Dina 2016-09-06 16:15 ! Citera #
Blev kuggad idag på första försöket och det känns inget vidare för jag hade stort press på mig. Har lätt för teori och klarede den direkt...
Jag har kört bara i skolan ca 35 körlektioner och kände mig inte 100% att jag var redo för jag har svår för fart , är en aning rädd för farter över 80 km eftorsom jag har inte än den manövrering av bilen som behövs och sen jag får panik när jag ska svänga typ vänster och behöver växla ner...känns inte som jag vill fortsätta :(
Funderar på att byta till automat , vet inte vad jag ska göra ???
Känns som att jag aldrig kommer att lära mig den med nedväxling helt enkelt får panik...
Piraten 2016-09-06 16:50 ! Citera #
Du känner ju dig själv bäst!

Är inget fel att byta till atutomat, och kanske senare när du är tryggare ta en uppkörning med växlar eller inte :)

Än hur du gör så lycka till!

Annars får du nog leva med att ta fler lektioner och öva just på hastighet och nerväxling!
Dina 2016-09-06 18:00 ! Citera #
Piraten 2016-09-06
Du känner ju dig själv bäst!

Är inget fel att byta till atutomat, och kanske senare när du är tryggare ta en uppkörning med växlar eller inte :)

Än hur du gör så lycka till!

Annars får du nog leva med att ta fler lektioner och öva just på hastighet och nerväxling!
Tack Piraten...nu har jag lugnat ner mig lite grann och väntar på ny dag imon...
Piraten 2016-09-06 18:03 ! Citera #
Dina 2016-09-06
Tack Piraten...nu har jag lugnat ner mig lite grann och väntar på ny dag imon...
Var ju bra att du lugnat ner dig!

Du fixar det än vilket val du än gör!!

Mvh
Piraten
Gäst 2016-09-07 10:12 ! Citera #
Du låter lite som mig jag var rädd för att gasa på. Fast jag sa till mig själv.
Bara tryck på gasen!
Fast jag hade inga problem vid att komma ut på motorvägen.
Efter 40 dubbellektioner klarade jag det. Nu har jag kört varje dag i 3 månader.
Du kommer klara det. Ge inte upp
Gäst 2016-09-07 11:05 ! Citera #
Gäst 2016-09-07
Du låter lite som mig jag var rädd för att gasa på. Fast jag sa till mig själv.
Bara tryck på gasen!
Fast jag hade inga problem vid att komma ut på motorvägen.
Efter 40 dubbellektioner klarade jag det. Nu har jag kört varje dag i 3 månader.
Du kommer klara det. Ge inte upp
Vad är en dubbellektion?
Gäst 2016-09-07 14:35 ! Citera #
Gäst 2016-09-07
Vad är en dubbellektion?
Precis som det låter..
Det är två körlektioner som är ihop slagna till en lektion.. d.v.s en dubbellektion :D
Så om en körlektion är 40 minuter så åker man nu istället i 80 minuter..
Dina 2016-09-07 16:48 ! Citera #
Mitt största problem är att när jag har fart på 80/100km och närmar mig en rondell och ska växla ner då får jag panik, eller om lärare säger att jag ska svänga till vänster till separat körtfällt och kör i 90 km, jag är så rädd för jäkla kopplingen att bilen ska rycka till när jag släpper den. Kan ngn förklara hur gör man snälla tack för svar? Vad gör jag för fel? För igår kuggade han mig just för en väster sväng där jag var i farten upp till 100 km tim , sen sänkte till 70 och tror inte att jag han växla ner för det var en ”perfekt” aktion-sväng ????
Förarprövaren 2016-09-07 17:34 ! Citera #
Dina 2016-09-07
Mitt största problem är att när jag har fart på 80/100km och närmar mig en rondell och ska växla ner då får jag panik, eller om lärare säger att jag ska svänga till vänster till separat körtfällt och kör i 90 km, jag är så rädd för jäkla kopplingen att bilen ska rycka till när jag släpper den. Kan ngn förklara hur gör man snälla tack för svar? Vad gör jag för fel? För igår kuggade han mig just för en väster sväng där jag var i farten upp till 100 km tim , sen sänkte till 70 och tror inte att jag han växla ner för det var en ”perfekt” aktion-sväng ????
Hej Dina!

Det är svårt att ge dig exakt respons på din körning i ett forum så här. Vad säger din trafiklärare/handledare att du ska göra?

Generellt vill inspektören se att du kan bedöma din hastighet fram emot svängen eller rondellen och att du kan anpassa hastigheten och växelval beroende på hur svängen eller trafiken i rondellen ser ut.

Du ska inte vara rädd för att växla! Släpp bara upp kopplingen lugnt och fint så blir det inget ryck och skulle det bli ett litet ryck så bryr sig ingen inspektör om det, så länge de märker att du har kontroll. När du närmar dig svängen eller rondellen kan du bara prova att släppa gasen och bromsa ned till rätt hastighet och sedan välja den växel du kan köra vidare på. Du behöver inte växla ned under själva inbromsningen. Ditt problem är manövrering och hastighetsanpassning. Det krävs ofta övning för att komma till rätta med detta. Har du möjlighet så ut och öva på det jag skrev ovan, innan du ska köra upp nästa gång. Lycka till!
http://uppkorningblog.com
Gäst 2016-09-07 18:38 ! Citera #
Förarprövaren 2016-09-07
Hej Dina!

Det är svårt att ge dig exakt respons på din körning i ett forum så här. Vad säger din trafiklärare/handledare att du ska göra?

Generellt vill inspektören se att du kan bedöma din hastighet fram emot svängen eller rondellen och att du kan anpassa hastigheten och växelval beroende på hur svängen eller trafiken i rondellen ser ut.

Du ska inte vara rädd för att växla! Släpp bara upp kopplingen lugnt och fint så blir det inget ryck och skulle det bli ett litet ryck så bryr sig ingen inspektör om det, så länge de märker att du har kontroll. När du närmar dig svängen eller rondellen kan du bara prova att släppa gasen och bromsa ned till rätt hastighet och sedan välja den växel du kan köra vidare på. Du behöver inte växla ned under själva inbromsningen. Ditt problem är manövrering och hastighetsanpassning. Det krävs ofta övning för att komma till rätta med detta. Har du möjlighet så ut och öva på det jag skrev ovan, innan du ska köra upp nästa gång. Lycka till!
http://uppkorningblog.com
Hej Förarprövaren

Jag har svårt med precis samma sak som Diana beskriver. Spec om jag har en hög hastighet och närmar mig en rondell. Då brukar det hända att när jag trycker på bromsen för att minska hastigheten så att jag kan lägga i ex. 3 an, då trycker jag för hårt... har inte riktigt den finmotoriken..........

När jag kör i ex. 80km/h om ska svänga in på ett sånt spec körfält för vänstersväng.......Då brukar jag släppa gasen så att den går ner till ca 70 km innan jag svänger in (för att inte hindra folk bakom) sen på det separata körfältet gör jag en kraftig inbromsning och om lägger i 2an, tar upp kopplingen sakta , och svänger om det är fritt. Annars 1;an och stanna.

Vad tycker du ?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest