Mitt största problem är att när jag har fart på 80/100km och närmar mig en rondell och ska växla ner då får jag panik, eller om lärare säger att jag ska svänga till vänster till separat körtfällt och kör i 90 km, jag är så rädd för jäkla kopplingen att bilen ska rycka till när jag släpper den. Kan ngn förklara hur gör man snälla tack för svar? Vad gör jag för fel? För igår kuggade han mig just för en väster sväng där jag var i farten upp till 100 km tim , sen sänkte till 70 och tror inte att jag han växla ner för det var en ”perfekt” aktion-sväng ????
Hej Dina!
Det är svårt att ge dig exakt respons på din körning i ett forum så här. Vad säger din trafiklärare/handledare att du ska göra?
Generellt vill inspektören se att du kan bedöma din hastighet fram emot svängen eller rondellen och att du kan anpassa hastigheten och växelval beroende på hur svängen eller trafiken i rondellen ser ut.
Du ska inte vara rädd för att växla! Släpp bara upp kopplingen lugnt och fint så blir det inget ryck och skulle det bli ett litet ryck så bryr sig ingen inspektör om det, så länge de märker att du har kontroll. När du närmar dig svängen eller rondellen kan du bara prova att släppa gasen och bromsa ned till rätt hastighet och sedan välja den växel du kan köra vidare på. Du behöver inte växla ned under själva inbromsningen. Ditt problem är manövrering och hastighetsanpassning. Det krävs ofta övning för att komma till rätta med detta. Har du möjlighet så ut och öva på det jag skrev ovan, innan du ska köra upp nästa gång. Lycka till!
http://uppkorningblog.com