Start > Körkortsforum > Vad gäller under prövotiden?

Vad gäller under prövotiden?

Gäst 2016-08-29 19:12 ! Citera #
Flera sidor säger olika, men hur är det egentligen?

Om man nu under dessa 2 års prövotid får indraget körkort, måste man göra om både uppkörning och teorin eller bara uppkörningen?

Mvh en som ska ha teori imorgon!
Gäst 2016-08-29 22:23 ! Citera #
Denna eviga fråga...

När du har prövotid så gäller samma saker för dig som för en som har ett körkort utan prövotid.
Den enda skillnaden är att om du blir av med ditt körkort under prövotiden så är det som du skriver själv att du måste göra om både teoriprov samt körprov. Medans den som inte har prövotid kan få tillbaka sitt körkort beroende på hur lång spärrtid man får. Är det dock ett allvarligt trafikbrott eller om det har hänt flera gånger att en person har fått spärrtider så kan Transportstyrelsen välja själva att dra in körkortet då dom anser att denna person inte har lärt sig av sina tidigare misstag, och inte vill att denna person ska vara i trafiken..
sami 2016-10-19 08:21 ! Citera #
Hej, vad gäller under prövotid om man kör förfort 40km mer... Få man varning eller?? (Kamera tog kort av mig)
Gäst 2016-10-19 09:51 ! Citera #
sami 2016-10-19
Hej, vad gäller under prövotid om man kör förfort 40km mer... Få man varning eller?? (Kamera tog kort av mig)
Jag tror att det beror lite på vad det var för väg du körde 40 km/h för fort på. Var det en 30-väg så är det lite mer allvarligt än en annan väg med högre hastighetsbegränsning. Mellan 2-3 månader brukar man dra in körkortet om man kör 40 km/h för fort - är det prövotid dock så ska du ju skriva om teorin och göra uppkörningen igen för att få tillbaka det även efter att 3 månader har gått. Det är också böter på ca 4000 kr från vad jag kan se.
sami 2016-10-19 11:19 ! Citera #
Tackar.. men jag har körkort för 6 månaden och det var 60km väg... Är det möjligten att få bara böter utan förlorar körkort?? Hur många dagar få man svar från dem??
Gäst 2016-10-19 15:02 ! Citera #
sami 2016-10-19
Tackar.. men jag har körkort för 6 månaden och det var 60km väg... Är det möjligten att få bara böter utan förlorar körkort?? Hur många dagar få man svar från dem??
Om du körde 40 km/h för fort på en väg där det är 60 km/h som gäller, så måste du med andra ord ha kört i närmare 100 km/h om du nu körde 40 km/h för fort...

Och om du gjorde det, så skulle jag inte bli förvånad om du förlorade körkortet!
Men det kanske vore bra då du visar rätt tydligt att du inte är mogen nog för att ha körkort!
Gäst 2016-10-19 15:49 ! Citera #
sami 2016-10-19
Det är tekniskt sett möjligt - men inte så sannolikt. 6 månader är ingenting i sammanhanget och det är vårdslöst att köra 100 km/h på en väg där man bedömt att det är säkert för dig och din omgivning att köra 60.

Du får helt enkelt vänta och se vad deras bedömning blir. Du kan alltid överklaga om du vill men det låter inte så smart att köra så pass fort på en 60-väg. Jag skulle inte vilja möta någon i trafiken som bestämmer sig för att köra 60-vägar som om det vore motorväg så hur som helst kanske du kan se det här som en lärdom för framtiden - för allas säkerhet.
Sami 2016-10-19 18:27 ! Citera #
Man lär sig varje dag... Tackar ändå!
MrT 2016-10-21 09:57 ! Citera #
Sami:

Har du kört 100km/h på 60km/h väg så kommer du 100% bli av med kortet under prövotid.
Hoppas du lär dig något inför framtiden.....
Danne 2018-05-29 13:52 ! Citera #
Om man krockar omedvetet vid vänster sväng i bilkö blir man av med körkortet under prövotiden?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest