Hur gick provet? Hur har du pluggat? Upplevde du att tiden räcker till?
Jag har pluggat av och till i ~1 år och fick 63/65 på första försöket. Jag hade 20 minuter kvar när jag hade svarat på alla 70 frågor. Därefter gick jag igenom de frågor som jag hade markerat (varit osäker på) och tänkte lite extra för att eventuellt ändra mitt svar.
I en månad innan provet intensivtränade jag och gjorde alla frågor här på korkortonline.se flertal gånger. Den sista gången jag gick igenom de 1000 frågor som finns här hade jag 97-100% rätt, så jag kände mig rätt säker. Körde också 15 prov på elevcentralen.se för att eventuellt täcka upp kunskapsluckor eftersom jag enbart hade förlitat mig på korkortonline.se innan. Det var faktiskt en del saker som gjorde mig osäker på elevcentralen.se så jag kan rekommendera att använda två källor för teorifrågor.
Den vanliga ”
körkortsboken” har jag läst 1-2 gånger. En gång nu och innan dess ett år sedan. Personligen har jag lärt mig mer genom teorifrågor på internet.
När jag gjorde teorifrågorna så brukade jag skriva ned frågor som jag misslyckas med. I slutet av en dag/plugsession hade jag då en samling med frågor som jag inte hade förstått. Dessa frågor gick jag sedan igenom en och en och bildade mig en förståelse för hur jag hade tänkt och varför mitt tankesätt var fel. Hitta rimligheten i vad rätt svar är, ofta när det gäller trafikregler så är de utformade av säkerhetsskäl eller för att trafiken ska flyta på väl. Se till att din hjärna förstår denna rimlighet. Då blir frågan mycket enklare i framtiden om du kan associera den med ett logiskt tänk. Djupinlärning alltså. Djupinlärning gav mig nog ett par extra poäng på provet eftersom jag gissade på några frågor. Om man har skapat sig en idé om hur trafiken fungerar och vad som är rimligt kan man ofta gissa sig till rätt svar.
Vissa frågor om statistik kan vara svåra att minnas och dessa är det bara att pränta in i hjärnan genom att läsa de om och om igen. Skapa ett dokument där du samlar fakta som du har svårt att ta dig till. Gå igenom dokumentet varje dag. När någon fakta i dokumentet har blivit solklart kan du ta bort det. Håll dokumentet relativt kort med fakta du håller på att skapa dig en förståelse för.
Ovanstående studieteknik fungerar väl för mig men kanske sämre för dig. Värt att prova om du inte känner att du redan har en bra metodik.
Lycka till, om du undrar något så är det bara att fråga.