Ska köra upp nästa fredag i Uppsala. Har kört jäkligt mycket uppe i Norrland på landsväg, motorväg och motortrafiksleder, och i samhällen med 0 invånare under sommartid dessutom. Sen början av augusti har jag tagit 10 lektioner på körskola i Uppsala men det känns som vi liksom fastnat på villaområden och dessutom hinner man ju ingenting på 25 min körning (dom ska ju snacka så förbannat före och efter). Har klarat alla initiella grejer med back ing, parkering och manövrering.
Däremot sa dom idag att jag känns osäker i stadstrafik (vi har ju knappt kört någon på 10 lektioner!) och nu börjar jag bli osäker på mig själv trots att jag när jag kör med pappa är jag mycket mer lugn och självsäker.
Uppsala är också cykelnäste nummer 1, men jag försöker köra lugnt och sansat med låga hastigheter så jag kan stanna för dessa galningar. Jag behöver dock träna mer på stadskörning men upplever att trafikskolan tycker jag är sämst - vilket jag vet inte är sant då jag hade en annan lärare vid ett tillfälle som jag hade dubbellektion med och henne körde jag massor med, inklusive motorväg, och hon sa att jag i princip var redo.
När jag kör själv med pappa känns det bra, vi har också en VW diesel som jag är bekväm med. Körskolan har en VW golf diesel som är skruttig och jag kör mindre ”mjukt” med den dock inte trafikfarligt. Men läraren känns som hon börjat hitta på nya regler och kommenterar på saker som känns som vi inte kommer frammåt. T ex tyckte hon jag skulle växla ner till tvåan i konstiga situationer eller väja för cyklar trots att dom är över 20 m bort och ”kommunicerat” att de ska stanna med mig (saktar ner, jag saktar ner, det är inget cykelövergångsställe etc).
Så - long story short - det känns som körskolan ger mig sämre självförtroende än nödvändigt, och det verkar vara just brist på självförtroende som är problemet för mig.
Sen undrar jag om VW Golfen på trafikverket i Uppsala är en ”nyare” variant med auto-start vid motorstopp, elektrisk p-broms osv, eller om det är en äldre med vanlig p-broms och tändningsnyckel? Vore kul å veta.