Start > Körkortsforum > Avsmalnande väg

Avsmalnande väg

Gäst 2016-07-31 23:57 ! Citera #
Vad gäller med väjningsplikt vid avsmalnande bro.
Skylt uppsatt på båda sidor av vägen. Från hållet med företräde kommer bilarna i 70 km/h.
Från hållet med väjningsplikt är man stillastående då man kommit från en trevägskorsning. Sikten är dålig. Om jag kommer från korsningen ,stillastående, ser ingen bil och börjar köra över bron. Har kommit 10 meter av dom ca 50 meter som bron är. Då kommer en mötande bil i 70 km/ h och fastän han ser att jag påbörjat köra så kör han också. Vi möts ,jag 15 meter in på bron och han 30 meter in eftersom han hade högre fart. Vem ska då backa? Han som håller på sin företrädes rätt eller jag som började köra innan han dök upp.?
Gäst 2016-08-01 15:39 ! Citera #
Om du har påbörjat körning över bron så är det han som sa backa, men å andra sidan så har du korta sträcka att backa. Så lite sunt förnuft kanske ska in i detta läge. Men rent regelmässigt så är det han som ska backa.
Du ska bara använda dig av väjningsplikt om du ser att en annan bil kommer till bron samtidigt som dig..
Gäst 2016-08-02 08:48 ! Citera #
Ställde samma fråga till trafikverket och fick liknande svar från dom. Det händer att folk står kvar , kliver ur sina bilar och diskuterar. Det skapar ilska. Sunt förnuft fungerar dåligt idagens samhälle. Tack för svar.

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor