Blinka först - titta i speglarna direkt efter - kuggar man på det?
Hej,
Jag har kört med trafikskola i snart ett halvår, ca 30 lektioner. Jag ska bokat uppkörning om en månad.
Jag har ett dilemma som jag inte är säker på om jag skulle kunna bli kuggad på. Jag har lärt mig från trafikskolan att titta i båda speglarna + döda vinkeln INNAN man blinkar. Problemet är att jag alltid blinkar och tittar direkt efter i båda speglarna och döda vinkeln, dvs direkt i samband med att jag tryckt igång blinkern. Är detta jättefel?
Är det något man kan bli kuggad på på uppkörningen?
Oroa dig inte, bara du inte gör ett sådant misstag flera gånger under din uppkörning kommer du inte att bli kuggad.
Många säger att inspektörerna kuggar en för vad som helst, men det stämmer INTE. Det handlar helt enkelt om det är ett enstaka misstag eller en dålig vana som upprepar sig och därmed utgör en trafikfara.
Speglar - döda vinkeln - blinka - döda vinkeln - sväng/byt fil
Blinkar du innan du tittar och gör det varje gång, så blir du garanterat kuggad!
Ajdå, bäst att träna på att göra rätt i så fall! För just nu är det Blinka-titta i spegel-titta döda vinkeln. Ska se till att det blir rätt framöver. Tack så mycket alla för era svar
Jag hade väldigt svårt att lära mig att titta först i speglarna innan jag blinkade och bromsade. Men till slut satt det. Bara att öva på. Sedan när du väl har kortet så går det med automatik eftersom du känner ett helt annat ansvar då när du kör
Själv haft mitt kort sedan den 5/7
Lycka till.
Speglar - döda vinkeln - blinka - döda vinkeln - sväng/byt fil
Där öka säkerhet med bra planering framåt
Senaste foruminläggen
Rubrik