Start > Körkortsforum > Uppkörning snart, måste man mo…

Uppkörning snart, måste man motorbromsa?

Ts 2016-07-03 00:37 ! Citera #
Hej! Är det ett krav att kunna motorbromsa under uppkörningen? Man kan ju göra andra saker som att hoppa över växel eller undvika hård inbromsningar (rulla fram mot korsningar/rött ljus), måste man just kunna motorbromsa?? Jag förstår mig inte på hur man motorbromsar och när man gör det?
Herman 2016-07-03 01:59 ! Citera #
Tjena! Jag tror inte det är ett krav, men det är nog ett bonuspoäng. Att motorbromsa är inte svårt. Det enda du behöver göra är att släppa på gasen, helst när du har en något lägre växel i. Att försöka motorbromsa i femmans växel, eller sexans- hjälper inte mycket då den växeln knappt ger något motstånd. Jag rekommenderar att motorbromsa i fyran eller treans växel. Pröva när du övningskör hemma och se hur långt avstånd du behöver. Det finns inget facit, utan det är något som du själv måste lära dig. Sen när du har gjort det ett par gånger så kommer det automatiskt. Ha det gött!
Piraten 2016-07-03 04:36 ! Citera #
Jo du måste kunna motorbromsa!!
Kan du inte det mest grundläggande, så träna mer och lär dig det med!

Du är inte redo för uppkörning tyvärr!

Mvh
Piraten
Ts 2016-07-03 11:08 ! Citera #
Ajaa, ska prova att lära mig det snabbt. Men det jag inte förstått av att läsa runt lite om motorbromsning, hur kan man bara släppa gasen och förvänta sig att bilen kommer börja bromsa? Man har inte alltid så lång tid på sig att motorbromsa och av att då enbart släppa gasen minskar inte hastigheten.
Gäst 2016-07-03 11:09 ! Citera #
Men är inte motorbromsa att släppa gasen, låta bilen rulla lite och sen växla ner? Bilen bromsar ju då av den lägre växeln.
Glöm inte att släppa upp kopplingen lugnt och fint vid motorbromsning!
Ts 2016-07-03 11:12 ! Citera #
Gäst 2016-07-03
Men är inte motorbromsa att släppa gasen, låta bilen rulla lite och sen växla ner? Bilen bromsar ju då av den lägre växeln.
Glöm inte att släppa upp kopplingen lugnt och fint vid motorbromsning!
Joo, något sånt. Kan man hoppa över växel när man motorbromsar så att hastigheten minskar ännu snabbare?
Gäst 2016-07-03 11:21 ! Citera #
Vet ej om jag gör rätt, men jag motorbromsar ner från fyran till tvåan oftast, eller femman till trean. Större hopp än så brukar inte den bilen jag kör i gilla...
Ts 2016-07-03 11:48 ! Citera #
Gäst 2016-07-03
Vet ej om jag gör rätt, men jag motorbromsar ner från fyran till tvåan oftast, eller femman till trean. Större hopp än så brukar inte den bilen jag kör i gilla...
Brukar bilen göra hopp då eller bli lite hackig? Tror att bilen jag kör i skulle inte gilla det
Gäst 2016-07-03 17:42 ! Citera #
Om du släpper upp kopplingen för snabbt hackar/hoppar den! släpp upp kopplingen långsamt så brukar det funka hur fint som helst :)
Gäst 2016-07-04 12:12 ! Citera #
Hoppas inte du ska köra upp än på ett tag, för motorbromsning får man lära sig i början av sin körutbildning.
Och om du nu har missat det, så vill jag hemskt ogärna möta dig på vägen :D

Annars är det bara att följa alla goda råd som du har fått så kommer det snart sitta som en smäck.
Det är ju bilkörning vi talar om, inte raketforskning :lol: :lol:

Senaste foruminläggen

Rubrik
8
I dag 05:45
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest