Start > Körkortsforum > Hur kuggar man på Eco-driving?

Hur kuggar man på Eco-driving?

Gäst 2009-10-21 08:29 ! Citera #
Jag läste i någon tråd att någon hade kuggat på Eco-driving.
Vad är det man kan kuggas för?

Har själv uppkörning i övermorgon och vet att jag ibland kan vara lite sen att släppa kopplingen, samt att jag är dålig på att hoppa över växlar när jag växlar upp.
Skulle man kunna kugga sådana saker?
Z 2009-10-21 17:17 ! Citera #
Jag kuggade på flera grejer första gången och ett av dessa var ecodriving.
Gäst 2009-10-21 19:28 ! Citera #
Z
Jag kuggade på flera grejer första gången och ett av dessa var ecodriving.

Vad var det för eco-drivingmoment du kuggade på?
www.alltomkorkortet.blogspot.c 2009-10-24 15:31 ! Citera #
Att planera sin körning är utgångspunkten för eco-drivning. Vilken bil du än har kan du med några enkla knep minska bränsleförbrukningen!

* Planera körningen så att du slipper stanna och starta i onödan.

* Håll avståndet till bilen framför.

* Släpp gasen och rulla mot korsningar och trafikljus. Om du låter bli att koppla ur sjunker förbrukningen ner till noll.

* Växla upp så fort du kan. Växla från 2:an till 4:an, eller 3:an till 5:an. Växla upp innan motorn når 3000 varv/minut. De flesta bilar kan köras på högsta växeln redan vid 50 km/h.

* Håll hastighetsgränserna. Att köra 110 istället för 90 drar 20 % mer bränsle.

* Undvik att bromsa med pedalen, motorbromsa istället, med hjälp av mjuka nedväxlingar. När du släpper gasen är bränsletillförseln helt avstängd.

* Håll ett öga på varvmätaren. Släpp på gasen när motorvarvtalet överstiger 1500-1600 varv per minut.

* Låt bilen rulla utan gas, men med växeln i, i tillräckligt kraftiga medlut. Försök att få far före ett motlut så att du slipper växla ned i uppförsbacken. Försök att inte accelerera i uppförsbacke, ge stöd med gasen men öka inte farten.

* Undvik köer och tomgångskörning.

* Använd motorvärmare, men inte för länge. 1,5 timme räcker enligt Vägverket.

* Ha rätt lufttryck i däcken.

* Ta bort takbox och onödig last och stäng av luftkonditioneringen när den inte behövs. Allt drar extra bränsle!
strumpan 2009-10-29 12:12 ! Citera #
Om du tex ska upp till 70 efter rödljus växla upp vanligt till 3an sen gasa extra upp till 50-60 å lägg i 5an direekt de gillas
Max 2012-09-27 04:34 ! Citera #
www.alltomkorkortet.blogspot.com
Att planera sin körning är utgångspunkten för eco-drivning. Vilken bil du än har kan du med några enkla knep minska bränsleförbrukningen!

* Planera körningen så att du slipper stanna och starta i onödan.

* Håll avståndet till bilen framför.

* Släpp gasen och rulla mot korsningar och trafikljus. Om du låter bli att koppla ur sjunker förbrukningen ner till noll.

* Växla upp så fort du kan. Växla från 2:an till 4:an, eller 3:an till 5:an. Växla upp innan motorn når 3000 varv/minut. De flesta bilar kan köras på högsta växeln redan vid 50 km/h.

* Håll hastighetsgränserna. Att köra 110 istället för 90 drar 20 % mer bränsle.

* Undvik att bromsa med pedalen, motorbromsa istället, med hjälp av mjuka nedväxlingar. När du släpper gasen är bränsletillförseln helt avstängd.

* Håll ett öga på varvmätaren. Släpp på gasen när motorvarvtalet överstiger 1500-1600 varv per minut.

* Låt bilen rulla utan gas, men med växeln i, i tillräckligt kraftiga medlut. Försök att få far före ett motlut så att du slipper växla ned i uppförsbacken. Försök att inte accelerera i uppförsbacke, ge stöd med gasen men öka inte farten.

* Undvik köer och tomgångskörning.

* Använd motorvärmare, men inte för länge. 1,5 timme räcker enligt Vägverket.

* Ha rätt lufttryck i däcken.

* Ta bort takbox och onödig last och stäng av luftkonditioneringen när den inte behövs. Allt drar extra bränsle!

jätte bra förklaring hoppas detta ska hjälpa mig idag tack för informationen !

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo