Öva cirkulationsplats minst tre dubbellektioner?
Jag kör nästan enbart på trafikskola och börjar närma mig slutet av utbildningen. Nu säger min lärare att vi ska lägga minst tre dubbellektioner på cirkulationsplats! Det låter väldigt mycket tycker jag!!
Jag har ju kört massor i rondeller förr men nu ska vi tydligen öva flerfiliga i rusningstrafik, men TRE Dubbellektioner?
Vad säger ni andra?
Hmm,beror lite på.
Skolan jag körde på körde vi c:a 3 dubbellektioner där läraren tjatade om att jag skulle släppa gasen i tid,växla ner till 2an och krypköra igenom rondellen,sen så körde jag med utbildningschefen som istället sa att jag skulle anpassa hastigheten efter övrig trafik,dvs växla ner till den växel som passar bäst efter hur trafiken är.
Precis så körde jag innan jag började skolan.
Tänk på att många skolor vill bara tjäna pengar,sluta där och kör upp privat...
Tycker det låter väl mycket med tre dubbel-lektioner för att öva rondell-körning. Tycker du själv att du kör okej i rondeller ? Prata med din körlärare och be honom/henne motivera varför du behöver lägga så mycket tid just på cirkulationsplatser. Nöj dig inte med ”att det behöver du”. Du ska ha ett väl grundat argument ! Ha i åtanke att det kanske är så att trafikskolan vill ha in mer pengar men det kan också vara så att dom har som policy att eleverna ska vara ”experter” på rondell-körning. Många bilister kör erbarmligt dåligt i rondeller och vi nyblivna körkortsinnehavare vill ju inte vara en av dom, eller hur ?
//Lycka till !
Du känner ju själv efter om du anser att du är redo eller kan hantera en rondell. Körskolan kan dra ut på pengarna
Det låter väldigt mycket med 3 dubbellektioner men cirkulationer kan vara besvärliga.
Det gäller att anpassa hastigheten efter situationen. Din trafikskolelärare vet bäst
Tack för era svar! Jag har kommit ut på andra sidan rondellen nu
och det funkade fint med bara två dubbla lektioner. Jag liter på min lärare och ser nu att det verkligen finns de som inte har en aning om hur man beter sig i rondeller
min lärare är nitisk och vill att jag ska köra perfekt, inte bra.
Vad ska man säga, det är lite bluff med allt, MEN NI SOM VILL VETA VAD NI BEHÖVER TRÄNA PÅ BOKA UPP KÖRNING, han säger vad ni behöver träna på, går inte att få ett mer ärligt svar!
Det beror ju helt på om han känner att du behöver mycket träning i rondeller. Om du kört i en rondell med din lärare innan och han tyckte att du inte var så bra på det så är det ju självklart att han vill ha mer lektioner för att du ska få öva på det. Dock så kan jag tycka att tre dubbellektioner låter lite väl mycket, då jag endast behöver en dubbellektion för det.
Det måste ju vara din lärare som gör bedömningen att du faktiskt behöver träna denna del annars hade de inte föreslagit det- all träning måste ju vara motiverad av säkerhetstänket- dock är det ju viktigt att du också förstår det- så ställ dina tvivel till läraren och fråga Varför?
Jag kör nästan enbart på trafikskola och börjar närma mig slutet av utbildningen. Nu säger min lärare att vi ska lägga minst tre dubbellektioner på cirkulationsplats! Det låter väldigt mycket tycker jag!!
Jag har ju kört massor i rondeller förr men nu ska vi tydligen öva flerfiliga i rusningstrafik, men TRE Dubbellektioner?
Vad säger ni andra?
Jag skulle ge dig rådet att läsa på sådant i körkortsboken och sedan träna ordentligt på det hemma(om du har möjligheten). Man kan spara tusenlappar på det =)
Senaste foruminläggen
Rubrik