Start > Körkortsforum > Växlar...

Växlar...

Gäst 2016-06-07 18:45 ! Citera #
Hej, när jag kört med dieselbilar mest, som är trafikskolorna där jah är , så känner jag att bilen går väldigt fort även om jag är i tvåans växel , ligger jag i tvåan och kommer till väjningsplikt eller korsning etc så går det bara inte för mig att ligga tvåan o hinna söka av o väja för att söka av för det skjuter på så jäkla fort med bilen,
och bromsar jag lite för o hinna med börjar den direkt skaka o påväg o få motorstopp, så det känns absolut naturligast bäst att lägga sig i ettan i dom situationerna , men är det dåligt på provet tex att göra det eftersom man hört att man i princip aldrig ska köra på ettan förutom att komma iväg från stillastående...?
(Tänke lite på att trycka ner koppling i samband med låg på tvåa för i undvika motorstopp men dör den inte sen när jag ska komma iväg på tvåan då sen...)
Gäst 2016-06-07 18:47 ! Citera #
Förlåt för jag har lite stavfel osåvidare, skriver från mobilen o det är jääääkla irriterande!! Hehhe
Gäst 2016-06-07 20:44 ! Citera #
Jag har alltid övningskört med diesel. Vid skymda korsningar eller dyl så använder jag ettan. Tomgången på en dieselbil är väldigt stark, man behöver inte ge mycket gas när man ska komma iväg för att det ska rulla på (man behöver inte ens gasa om man inte vill). Dieslar är väldigt speciella på det sättet. Brukar ha som regel att om det går under 15-20 km/h så är ettan växeln jag ska ha. Blir krångligt vid vissa korsningar när man har frikopplat och ska växla ;)

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest