Start > Körkortsforum > Ecodriving

Ecodriving

Gäst 2009-10-10 13:17 ! Citera #
Har strax tid för uppkörning och har lite funderingar på vad man behöver tänka på gällande Ecodriving.
Kan man kugga för att man inte tillämpar Ecodriving och vad specifikt är det i så fall man kuggar på.

Jag brukar givetvis växla ner och sakta in långsamt inför rödljus till exempel, men har aldrig hoppat över någon växel när jag ska växla upp.
Däremot är jag lite sen med att släppa kopplingen ibland. Skulle man kunna kugga för en sådan sak?
karnaa 2009-10-10 16:58 ! Citera #
Vad jag fått lära mig är följande.
Inför rondell,släpp gasen bromsa,växla ner till lämplig växel beroende på hastighet,gasa dig ur,lite som in som ett lamm och ut som ett lejon.
Sen skall man ju inte broma trafiken utan titta på övrig trafik och delvis se på hjulen vilken rikting de har
Om du skall köra ut på en väg där det är 70km/h ,1 (eller 2an) sen 3an upp till 70,sen 5an och släpp lite på gasen.
Attaraxi 2009-10-18 14:45 ! Citera #
ecodriving är bra om man tillämpar. du bör visa att du kan motorbromsa i långa backar tex,,,och det visar även att du har god planering i din körning...

ett måste är det inte , då det är viktigare att du kör säkert och följsamt, men som sagt färdigheten ska du kunna,,, man kan alltid prata lite ecodriving och visa sitt intresse för det under uppkörningen ;)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov