Start > Körkortsforum > Bilskolansbil

Bilskolansbil

Gäst 2016-05-20 22:02 ! Citera #
Ska man använda 1:e när man kör in i rondeller och korsningar där högerregeln gäller? ? För diesel bil i skolan går fort vid 2:e !
Gäst 2016-05-20 23:22 ! Citera #
Gäst 2016-05-20
Ska man använda 1:e när man kör in i rondeller och korsningar där högerregeln gäller? ? För diesel bil i skolan går fort vid 2:e !
Att köra på 1:an bör man oftast inte köra i en rondell. Det beror på storleken ”vanliga” rondeller är oftast växel 2 men ibland finns det mini rondeller och där bör man då åka på växel 1.

Högerregeln beror också på, om vägen inte är skymd och om du redan i förväg kan se hela vägen och kan bedöma att det inte kommer bilar kan du fortsätta med 2:an. Det finns skymda vägar där man inte ser alls då naturligtvis 1:an för att köra säkrare.
IAmIch 2016-05-20 23:59 ! Citera #
Du känner på bilen vilken växel du ska ha. Alla bilmodeller är olika, beroende på växellådans utväxling och motorns karaktär. Men generellt sett så skulle jag aldrig köra på ettan i rondeller. Jag har haft körkort i många år och jag har aldrig behövt köra på ettan i någon rondell.

Bilar med diesel har ofta bra effekt redan på låga varv, vilket är viktigt att säga i sammanhanget.

Önskar dig lycka till med körkortet! :)
Gäst 2016-05-21 00:18 ! Citera #
När man släpper bromsen på dieselbilar börjar de driva av sig själv vilket gör det lite ryckigt vilket kan kännas konstigt om man bara kört med bensinbil innan. Då kan inspektören tro att man inte kan manövrera bilen vilket i själva verket beror på att man kört bensindriven bil innan. Så det kan vara bra att antingen köra upp med körskolans bil som man är van vid eller prova att köra en diesel innan. Jag har kört med olika bilar och jag tycker generellt att man ska köra på lägre växlar med diesel. Jag är ingen expert på bilar men det är mitt intryck.

Lycka till!
Gäst 2016-05-21 11:28 ! Citera #
Är det en helt vanlig rondell så kan du använda dig av 3:ans växel utan några som helst problem.
1:an är bara en startväxel, ska bara användas vid starter eller vid extremt låga hastigheter så som krypkörning.
Vid korsningar där sikten är skymd så kan du krypköra på 1:ans växel, bilkörning går ju ut på att visa hänsyn och att man är riskmedveten, så då är det bättre att krypköra vid korsningar med dålig sikt.
Gäst 2016-05-21 16:54 ! Citera #
Gäst 2016-05-21
Är det en helt vanlig rondell så kan du använda dig av 3:ans växel utan några som helst problem.
1:an är bara en startväxel, ska bara användas vid starter eller vid extremt låga hastigheter så som krypkörning.
Vid korsningar där sikten är skymd så kan du krypköra på 1:ans växel, bilkörning går ju ut på att visa hänsyn och att man är riskmedveten, så då är det bättre att krypköra vid korsningar med dålig sikt.
3:ans växel är aldrig lämplig eller oftast, man kan direkt bli bli kuggad då bilens håller sig på en för hög hastighet som leder till att man inte har lika bra kontroll på bilen.
Gäst 2016-05-21 20:25 ! Citera #
Min lärare på trafikskolan sa att i de mindre rondellerna är tvåan lämpligast och att trean går bra i de större rondellerna!
Gäst 2016-05-21 23:00 ! Citera #
Gäst 2016-05-21
3:ans växel är aldrig lämplig eller oftast, man kan direkt bli bli kuggad då bilens håller sig på en för hög hastighet som leder till att man inte har lika bra kontroll på bilen.
Skitsnack!
Är det en normal stor rondell med bra insyn överallt så fungerar 3:ans växel utan nått problem.
Är det däremot en lite mindre rondell eller en rondell med dålig insyn från alla håll så rekommenderas det att motorbromsa och växla ner till 2:ans växel... Fick detta förklarat för mig av min inspektör när jag körde upp, för jag körde på 3:ans växel och frågade efter körningen om det var okej, och hon svarade att det var helt okej eftersom bilen vi körde kan köras i 30 km/h, och det tyckte hon var en lagom hastighet in i en rondell..
Gäst 2016-05-22 01:09 ! Citera #
Istället för att prata om stora och små rondeller är det väl smartare att lära sig hur man anpassar växlingen efter vilken hastighet man har?
Gäst 2016-05-22 12:24 ! Citera #
Angående dispyten om växlar, det beror på vilken bil och hur många växlar bilen har. På femväxlad diesel kommer du förmodligen använda dig av 2a växeln, på andra sexväxlade bilar kommer du använda dig av tvåan eller trean (beror på hur trafikerad rondellen är och om du måste väja för andra när du kör in.

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov